Богдан Милчев: Пътищата в България се ремонтират с политически поръчки
Автомагистрала „Тракия“ е най-опасната в целия ЕС, заяви пътният експерт
Пътищата в България се ремонтират с политически поръчки заради конкретни случки – протести или катастрофи. А докато политиците се бъркат непрекъснато в работата на пътните експерти, пътищата ни ще са на това дередже. Такова мнение изрази Богдан Милчев от Института по пътна безопасност по повод състоянието на пътищата в България и по-конкретно - автомагистрала „Тракия“ в участъка между Чирпан и Стара Загора, където след тежка катастрофа преди повече от месец загинаха шестима души.
Във въпросния участък има поставено ограничение от 90 км/ч заради некачествена пътна настилка. Ограничението беше въведено в края на 2018 г., като оттогава имаше множество поставени срокове, но нито в бюджета за 2019 г., нито в бюджета за 2020 г., бяха заложени средства за ремонта на този ключов участък от магистралата. След поредната тежка катастрофа, която се случи преди месец и половина, от Агенция „Пътна Инфраструктура“ обявиха, че ремонт на участъка ще започне през септември.
„Докато българските политици се бъркат в действията на пътните експерти, които имат преки отговорности за състоянието на транспортната система, България ще е на това дередже. Харченето на пари за ремонти е ключов момент. Ние харчим пари по нашите пътища с политически поръчки. Обажда се някой депутат или министър да се ремонтира даден участък или път, защото там протестират. Или става катастрофа и затова правим ремонт. Харченето на пари за ремонти на пътищата трябва да се извършва след оценка на риска на цялата транспортна система. Само тогава ще знаем кои участъци първо трябва да се ремонтират и кои могат да почакат“, каза Милчев в интервю за bTV.
Категорично магистрала „Тракия“ е най-опасната магистрала в целия Европейски съюз, каза още той. „В отсечката между Чирпан и Стара Загора от 2015 г. до юни 2020 г. са загинали 16 човека, без тези 6 души, които загинаха след това. Каква е хронологията – 2015 г. започват да загиват хората, 2018 загиват 13 човека. Изведнъж АПИ се сеща и намалява скоростта. След което две години скоростта е по-малка, но въпреки това продължават да загиват хора. И накрая, след като се случва този тежък инцидент, се решава, че ще се направи ремонт на пътя. Това ни показва, че докато българските политици се бъркат в действията на експертите, които имат преки отговорности за състоянието на транспортната система, ние ще сме на това дередже“, уточни Милчев.
Той остро критикува и Държавната агенция за пътна безопасност, която бе създадена преди две години, отново след като стана тежък пътен инцидент на пътя край Своге. „За две години тази агенция, която е пряко подчинена на вицепремиера Томислав Дончев, не успя да създаде единна информационна система, която да анализира оценката на риска“, каза той.
Експертът засегна темата и за новия Закон за движение по пътищата, за който се говори от 2015 г., но така и все още не е създаден. „За пет години ние не можем да създаден един изцяло нов закон със сменена философия. А за два месеца искаме да направим нова Конституция“.