Божоле Нуво – френска традиция, превърнала се в световен триумф
Традицията да се провъзгласява Le Beaujolais Nouveau est arrivé! датира от 1975 г. французите не биха я пропуснали за нищо на света

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Денят на Божоле Нуво (Beaujolais Nouveau) се отбелязва всеки трети четвъртък на ноември с около 65 милиона бутилки младо червено вино (само на два месеца). В цяла Франция плакати, популяризиращи напитката, са окачени в барове, ресторанти и кафенета, помагайки за генерирането на феноменалния шум около нея.
Популяризирането до такава степен на едно хладно и невнушително вино може да се определи като една от най-вдъхновяващите истории в света на благородните френски лозя и блестящи чаши. Beaujolais Nouveau, плодовото розово-червено вино от района на Божоле в източна Франция, се превърна от евтино предложение в суперзвезда (макар и все още евтина) и всеки трети четвъртък на ноември кара милиони французи, и не само, да се забавляват още в секундата, когато новата реколта е пусната.
Всъщност французите вдигат чашите си, пълни с Божоле Нуво, точно от 12:01 ч. местно врем – моментът, в който всяка година вече е законно да се пуска виното на пазара. Както подсказва името, Beaujolais Nouveau е „ново“ – младо, т.е. липсва степента на зрялост и финес. Преди десетилетия виното традиционно е било просто нещо, с което да се отпразнува краят на изтощителния сезон за прибиране на реколтата, но с течение на времето пускането му се превръща в очаквано събитие, а самото вино – макар и все още несчитано за зашеметяващо – причина за празнуване.
През 50-те години на миналия век дистрибуторите започват да се състезават всяка година в надпревара за доставка на първите бутилки в Париж. През 70-те години на миналия век винопроизводителят и бизнесмен Жорж Дюбюф, основен производител на Божоле Нуво, прокарва и рекламира виното и свързаните с него празници.
„Le Beaujolais Nouveau est arrivé!“ ("Божоле нуво пристигна"), пише Рене Фале през 1975 г. и това е традиция, която французите не биха пропуснали за нищо на света.
Банери, провъзгласяващи „Le Beaujolais Nouveau est arrivé!", станаха нещо обичайно, а състезанието от Божоле до Париж всяка година привлича все повече медийно отразяване.
Хората по света, нетърпеливи да усетят вкуса на младото вино, очакват пристигането му всяка есен, а търсещите клиенти търговци на вино използват всякакви атрактивни начини за доставка на виното – със слон, рикша или мотоциклет. Днес Beaujolais Nouveau е звезда и денят на премиерата му е едно от най-големите партита в годината.
Но как се случва тази успешна история и триумф, която издига едно средно добро червено вино, в най-добрия случай – близко до добрите вина на Бургундия, до върховете на световната слава?
На първо място, хората обичат да пият, а и със сигурност възможността да отпият от вино, което има символична стойност на завършения сезон и не изисква уморителен критичен анализ, е освежаващо за французите. Но Beaujolais Nouveau Day също е продукт на тежък и безмилостен маркетинг.
В продължение на 34 години, започвайки от 1951 г., 15 ноември е била официалната дата за пускане на пазара. Но през 1985 г. от регионалното правителство на Божоле взима решение, че големият ден винаги ще бъде четвъртък, който е по-привлекателен за празнуване, тъй като хората искат да започнат отрано своя уикенд.
И въпреки че може да е просто съвпадение, пристигането на Beaujolais Nouveau само седмица преди Деня на благодарността даде на американските търговци нещо, с което да влязат в главите на своите потребители – по-специално, че Beaujolais Nouveau е превъзходно съчетание с пуйка. Може би, но е също толкова вероятно, че с милиони бутилки от виното, внезапно достъпни точно когато 45 милиона американски пуйки ще се сложат на трапезата, производителите са видели перфектен и навременен маркетингов трик.
Днес традицията се отбелязва в много страни отвъд Франция, включително в България, където първата бутилка Божоле беше отворена в четвъртък. Плодово, неусложнено и без танини, Божоле Нуво вече е тук и се произвежда в големи количества на ниски цени. Препоръчва се да се консумира бързо след прибирането на реколтата.