Борис Джонсън няма да може да „завърши Brexit“ до края на 2020 г.
Краткият преходен период до края на 2020 г. поставя много нови рискове

© ECONOMIC.BG / БТА
~ 4 мин.
Борис Джонсън е много малко вероятно да успее да изпълни обещанието си да "завърши Brexit" до края на тази година. Това е заключението на доклад на организацията Институт за правителството, публикуван днес, който очертава монументалните предизвикателства, които Обединеното кралство трябва да преодолее до крайния срок на Джонсън за замяна на всички съществуващи потребителски и търговски регулации до края на декември.
11-месечният преход ще започне на 1 февруари, след като Великобритания официално напусне ЕС на 31 януари 2020 г. През това време Обединеното кралство ще продължи да следва търговските правила на ЕС, което дава на двете страни време да се приспособят към новите си отношения.
Джонсън казва, че няма да удължи преходния период след декември, въпреки безбройните предупреждения за краткото време, което има за подготовка за живот извън структурите на ЕС, включително задачата за договаряне на нова търговска сделка с Европа.
Премиерът се стреми да подчертае това изявление, като включи клауза, блокираща удължаване на преходния период в законопроекта за напускане, който ще стане закон през следващите няколко седмици, пише "Бизнесинсайдър".
Но придържането към този кратък срок създава съвсем нов риск от Brexit за Обединеното кралство - и такъв, който за много предприятия би бил също толкова вреден, колкото предишни, който бе избегнат от преговарящите миналата година.
Подготовката за декември е „най-трудната задача“
Институтът посочва, че предприятията обикновено имат години да се подготвят за нови международни търговски сделки. За разлика от тях търговските преговори между Обединеното кралство и ЕС са изключително малко вероятно да приключат до края на 2020 г., което означава, че британският бизнес ще има само седмици, за да се подготви евентуални големи промени.
„Видовете промени, с които бизнесът ще се сблъска в резултат на Brexit, вероятно ще бъдат много по-големи по мащаб, но с евентуално само седмици за запознаване с подробностите, като например каква документация се изисква, кои мита се прилагат (ако има такива) и какво трябва и не трябва да се променя по отношение начина им на работа", се казва в доклада.
Това ще бъде особено предизвикателно за по-малките предприятия, много от които просто нямат достатъчно ресурси и опит, за да се адаптират към новите правила и задължения за търговия с най-големия търговски партньор на страната в толкова кратък период от време. Тези бизнеси ще се адаптират към новите отношения на Великобритания с ЕС след декември.
Освен това, ако има сключена сделка до края на годината, е гарантирано, че тя ще бъде ограничена по обхват и ще изключи ключови елементи от икономиката като услуги, което представлява около 80% от икономическата продукция на Обединеното кралство.
Всяка сделка, сключена до края на годината, следователно ще обхване само „тесен кръг от въпроси, като двете страни приключват с приоритет на споразумение за свободна търговия в голяма степен само за стоки“, се посочва в доклада.
Преговорите по други аспекти на отношенията между ЕС и Великобритания ще продължат с месеци и вероятно години след декември 2020 г.
И това е само в случай, че има сделка
Съществува голяма вероятност Обединеното кралство да се откаже от преходния период без нови търговски споразумения с ЕС по-късно тази година според Института. Въздействието на това върху предприятията във Великобритания „би било почти идентично“ с това на Brexit без сделка.
Това ще отприщи редица нови бариери и проверки между ЕС и Обединеното кралство, създавайки забавяне по пристанищата на Великобритания и вероятно ще доведе до недостиг на стоки, като най-тежко засегнатите ще са нетрайни храни като зеленчуците.
Много е вероятно това да се случи през коледния период, когато търсенето на храни и други стоки е най-високо.
Джонсън, оправомощен с парламентарно мнозинство, заяви, че Великобритания няма да следва правилата на ЕС след Brexit. Това може бързо да се превърне в спънка в преговорите, като от ЕС предупреждават, че Обединеното кралство трябва да приеме „равнопоставени условия“ с ЕС, ако иска високи нива на достъп до единния европейски пазар след напускането на блока.
После идва въпросът за ратифицирането. Възможно е националните парламенти - и дори регионалните парламенти - на държавите-членки на ЕС да трябва да одобрят сделката, преди тя да бъде сключена. Това в никакъв случай не е формалност. Един-единствен регион на Белгия, наречен Валония, бави споразумението за свободна търговия на ЕС с Канада в продължение на седмици, припомня "Бизнесинсайдър".
Северна Ирландия „почти сигурно“ няма да е готова
Най-голямата пречка за сделката относно излизането на Великобритания беше трудността при поддържането на безпроблемна граница между Северна Ирландия и Република Ирландия.
В крайна сметка премиерът Джонсън и лидерите на ЕС се съгласиха, че макар Северна Ирландия да напусне единния пазар на ЕС и митническия съюз с останалата част от Обединеното кралство, тя ще продължи да следва правилата му за години напред.
Това създава сложна нова договореност между Северна Ирландия и останалата част от Обединеното кралство, за която липсват ключови подробности. В доклада на Института се казва, че „изглежда почти невъзможно практическите промени за правителството и бизнеса да бъдат завършени до края на годината“.
Ако протоколът не е готов навреме за декември 2020 г., това ще разкрие хаотични условия за търговия между Северна Ирландия и Великобритания през Ирландско море.
Множество източници в северноирландския бизнес казват, че през последните седмици се наблюдава увеличение на северноирландските фирми, които търсят складове за складиране на стоки в очакване на забавяне на търговията с Великобритания след декември.
11-месечният преход ще започне на 1 февруари, след като Великобритания официално напусне ЕС на 31 януари 2020 г. През това време Обединеното кралство ще продължи да следва търговските правила на ЕС, което дава на двете страни време да се приспособят към новите си отношения.
Джонсън казва, че няма да удължи преходния период след декември, въпреки безбройните предупреждения за краткото време, което има за подготовка за живот извън структурите на ЕС, включително задачата за договаряне на нова търговска сделка с Европа.
Премиерът се стреми да подчертае това изявление, като включи клауза, блокираща удължаване на преходния период в законопроекта за напускане, който ще стане закон през следващите няколко седмици, пише "Бизнесинсайдър".
Но придържането към този кратък срок създава съвсем нов риск от Brexit за Обединеното кралство - и такъв, който за много предприятия би бил също толкова вреден, колкото предишни, който бе избегнат от преговарящите миналата година.
Подготовката за декември е „най-трудната задача“
Институтът посочва, че предприятията обикновено имат години да се подготвят за нови международни търговски сделки. За разлика от тях търговските преговори между Обединеното кралство и ЕС са изключително малко вероятно да приключат до края на 2020 г., което означава, че британският бизнес ще има само седмици, за да се подготви евентуални големи промени.
„Видовете промени, с които бизнесът ще се сблъска в резултат на Brexit, вероятно ще бъдат много по-големи по мащаб, но с евентуално само седмици за запознаване с подробностите, като например каква документация се изисква, кои мита се прилагат (ако има такива) и какво трябва и не трябва да се променя по отношение начина им на работа", се казва в доклада.
Това ще бъде особено предизвикателно за по-малките предприятия, много от които просто нямат достатъчно ресурси и опит, за да се адаптират към новите правила и задължения за търговия с най-големия търговски партньор на страната в толкова кратък период от време. Тези бизнеси ще се адаптират към новите отношения на Великобритания с ЕС след декември.
Освен това, ако има сключена сделка до края на годината, е гарантирано, че тя ще бъде ограничена по обхват и ще изключи ключови елементи от икономиката като услуги, което представлява около 80% от икономическата продукция на Обединеното кралство.
Всяка сделка, сключена до края на годината, следователно ще обхване само „тесен кръг от въпроси, като двете страни приключват с приоритет на споразумение за свободна търговия в голяма степен само за стоки“, се посочва в доклада.
Преговорите по други аспекти на отношенията между ЕС и Великобритания ще продължат с месеци и вероятно години след декември 2020 г.
И това е само в случай, че има сделка
Съществува голяма вероятност Обединеното кралство да се откаже от преходния период без нови търговски споразумения с ЕС по-късно тази година според Института. Въздействието на това върху предприятията във Великобритания „би било почти идентично“ с това на Brexit без сделка.
Това ще отприщи редица нови бариери и проверки между ЕС и Обединеното кралство, създавайки забавяне по пристанищата на Великобритания и вероятно ще доведе до недостиг на стоки, като най-тежко засегнатите ще са нетрайни храни като зеленчуците.
Много е вероятно това да се случи през коледния период, когато търсенето на храни и други стоки е най-високо.
Джонсън, оправомощен с парламентарно мнозинство, заяви, че Великобритания няма да следва правилата на ЕС след Brexit. Това може бързо да се превърне в спънка в преговорите, като от ЕС предупреждават, че Обединеното кралство трябва да приеме „равнопоставени условия“ с ЕС, ако иска високи нива на достъп до единния европейски пазар след напускането на блока.
После идва въпросът за ратифицирането. Възможно е националните парламенти - и дори регионалните парламенти - на държавите-членки на ЕС да трябва да одобрят сделката, преди тя да бъде сключена. Това в никакъв случай не е формалност. Един-единствен регион на Белгия, наречен Валония, бави споразумението за свободна търговия на ЕС с Канада в продължение на седмици, припомня "Бизнесинсайдър".
Северна Ирландия „почти сигурно“ няма да е готова
Най-голямата пречка за сделката относно излизането на Великобритания беше трудността при поддържането на безпроблемна граница между Северна Ирландия и Република Ирландия.
В крайна сметка премиерът Джонсън и лидерите на ЕС се съгласиха, че макар Северна Ирландия да напусне единния пазар на ЕС и митническия съюз с останалата част от Обединеното кралство, тя ще продължи да следва правилата му за години напред.
Това създава сложна нова договореност между Северна Ирландия и останалата част от Обединеното кралство, за която липсват ключови подробности. В доклада на Института се казва, че „изглежда почти невъзможно практическите промени за правителството и бизнеса да бъдат завършени до края на годината“.
Ако протоколът не е готов навреме за декември 2020 г., това ще разкрие хаотични условия за търговия между Северна Ирландия и Великобритания през Ирландско море.
Множество източници в северноирландския бизнес казват, че през последните седмици се наблюдава увеличение на северноирландските фирми, които търсят складове за складиране на стоки в очакване на забавяне на търговията с Великобритания след декември.