Фирми от три страни искат да копаят „Истанбулския канал“
Анкара планира той да е три пъти по-голям от Босфора, но ще превърне 15-милионния град в „строителна площадка“

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Нидерландски, белгийски и френски компании проявяват интерес към голям проект за канал по крайбрежието на Истанбул. Това заяви турският министър на транспорта Кахит Турхан, въпреки че опозицията изказва остри критики към проекта, пише Reuters.
Президентът Реджеп Ердоган и неговата Партия на справедливостта и развитието (AKP) твърдят, че 45-километровия „Истанбулски канал“, който трябва да бъде завършен през 2026 г. и да свърже Черно и Мраморно море, има за цел да облекчи трафика и да предотврати инциденти по съседния Босфорски проток.
Днес транспортният министър на югоизточната ни съседка обясни, че първоначално тя би печелила 1 млрд. долара годишно от кораби, преминаващи през канала. Турхан обаче не дава повече подробности за международните компании, които са заинтересовани от проекта.
„Когато 50 хил. кораба преминат през канала, който ще е с капацитет за 68 хил., ще имаме годишен приход от 5 млрд. долара. Постепенно ще постигнем тези показатели“, заяви Турхан и добави, че новият канал трябва да има капацитет, три пъти по-голям от този на Босфора, който също свързва Мраморно и Черно море.
Според него проектът за канала би струвал общо 15 млрд. долара, като от тях 10 млрд. лв. ще са за строителните разходи.
Кметът на Истанбул Екрем Имамоглу, който е от опозиционната Републиканска народна партия, заедно с еколози и урбанисти, е против проекта. Те твърдят, че каналът, който ще огражда града, ще превърне 15-милионното населено място в „строителна площадка“ за години и ще унищожи екосистеми, които са от ключово значение за морските животни и мигриращите птици.
Имамоглу твърди също, че проектът ще бъде труден за финансиране, разрушителен за околната среда и ще парализира живота в най-големия турски град за години напред. Ердоган от своя страна заявява, че проектът ще „върви напред, без значение дали им харесва или не“.
„Истанбулският канал“ е един от най-амбициозните мегаинфраструктурни проекти, предприемани през вече 17-годишното управление на Ердоган, и привлече критики от еколози, от граждани, които започнаха да подписки срещу проекта, както и от истанбулския кмет.