Брекзит вече успя да предизвика транспортен хаос
Транспортните фирми изпитват логистични проблеми въпреки „добрата търговска сделка“, която Великобритания и ЕС сключиха, обявиха от спедиторските компании

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Новите правила по границите на ЕС и Великобритания, който влязоха в сила от 1 януари, вече създават транспортен хаос, твърдят британските търговски и транспорти фирми. След търговското споразумение между двете страни, което беше определено като „добра сделка“ се очакваше, че „ще има затруднения в началото, но не и толкова сериозни, каквито са в момента“, завяват от сектора пред BBC.
Шейн Бренан, който е главен изпълнителен директор на Федерацията за студени вериги (CCF), която представлява стотици компании за охлаждане и складиране на стоки заяви, че проблемите са дошли, въпреки че количеството на трансграничния трафик все още е доста ниско.
„Търговските потоци все още са едва 50% от обичайните, но дори и при тези стойности се наблюдават забавяния и логистични проблеми“, заяви той в интервю пред BBC Today.
А в петък британската компания за дрехи, луксозни стоки и хранителни продукти - Marks & Spencer стана поредната, която предупреди клиентите си за административни тежести и увеличаване на разходите за износ. По-рано примера ѝ последваха още десетки големи компании в страната, които поясниха, че в „търговското споразумение липсва конкретика, която предизвиква хаос у двете страни“.
„Новите търговски договорености създават сложни административни процеси. Бюрократичната тежест, заедно с потенциалните мита върху някои износи ще повлияят значително на нашия бизнес в Ирландия, Чехия и Франция“, заяви говорител на Marks & Spencer.
Междувременно спедиторските фирми също заявиха, че изпитват затруднения. Най-голямата мрежа за сухопътни доставки в Европа – DPD, чрез която и Speedy България доставя не малка част от пратките си в чужбина обяви, че ще спре част от услугите си, заради новите правила до 13 януари.
В официално писмо до своите партньори DPD обяви, че „ще направи пауза в доставките си към ЕС, включително и Република Ирландия, за да преразгледа възможностите си“.