България иска еврофинансиране за първия си ледоразбивач за р. Дунав
Осем транспортни проекта се борят за европейско финансиране от 391 млн. евро

© ECONOMIC.BG / Twenty20
Осем транспортни проекта на стойност приблизително 391 млн. евро са подадени от българска страна по първата покана за набиране на предложения по Механизъм за свързана Европа 2021-2027 г. Сред тях е и покупката на ледоразбивач за р. Дунав. Срокът за одобрението им от Европейската комисия е до средата на 2022 г., съобщават от транспортното министерство.
НК „Железопътна инфраструктура“ кандидатства с проект за модернизация на жп отсечката Медковец – Срацимир, която е част от направлението Видин – София. Проектът предвижда преминаване на жп линията по ново трасе, с което общата му дължина ще бъде намалена с 14 км, а скоростта за движение на влаковете – увеличена до 120 км/ч за товарни и 160 км/ч за пътнически. Индикативният бюджет на проекта е 292 млн. евро.
ДП „Пристанищна инфраструктура“ кандидатства с 4 проекта – за закупуване на ледоразбивач за р. Дунав, за рехабилитация на вълнолом в пристанище Бургас, за проучване на възможностите за електрификация на речните пристанища и за определяне на потенциални точки за изграждане на платформи за комбиниран превоз в пристанище Русе.
Припомняме, че една от заложените цели в коалиционното споразумение е р. Дунав да се превърне в целогодишен транспортен коридор. Именно с покупката на специализиран кораб-ледоразбивач, се очаква достъпът до речните пристанища да се подобри. До момента България не разполага с подобен тип машина. Мултифункционалният кораб ще помогне за премахване на заледяванията в пристанищата през зимата и за измерване на дълбочините в тях през останалата част от годината.
От ДППИ посочват, че вълноломът на пристанище Бургас е в експлоатация вече 110 години и е с нарушена конструкция. С активното развитие на Морска гара - Бургас, функциите на вълнолома се увеличават и освен осигуряване на спокойни води в пристанището, съоръжението има за цел да предоставя безопасен пешеходен достъп за хората.
Три проекта са подадени от компании в частния сектор. Дейностите включват изграждане на паркинг зони за тежкотоварни превозни средства в Елин Пелин, Русе и Видин; развитие на мултимодална логистична платформа София-Запад и създаване на ново корабно място на пристанищен терминал Бургас-Запад със железопътна връзка и системи за зареждане на корабите с електричество.