България насочва 40 млн. евро за електрически микробуси за общините
Европейските средства по REPowerEU ще се използват и за изграждане на зарядна инфраструктура

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
България ще насочи близо 40 млн. евро за закупуване на електрически превозни средства и зарядна инфраструктура, предназначени за общини, предоставящи социални услуги. Това става ясно от подаденото от страната искане до Европейската комисия за изменение на Плана за възстановяване и устойчивост, както и главата REPowerEU.
Инвестицията е част от мярка с код C13.I5 и включва доставка на приблизително 250 електрически лекотоварни превозни средства и свързаната с тях зарядна инфраструктура. Те ще бъдат предоставени на общини, които изпълняват държавно делегирани социални услуги.
Освен това проектът предвижда инсталиране на фотоволтаични системи в около 840 съществуващи сгради за социални услуги, с цел повишаване на енергийната ефективност и намаляване на оперативните разходи.
Предложението бе споменато бегло в прессъобщение от Европейската комисия до медиите във вторник. В него се посочваше, че предложената от България глава за REPowerEU се състои от три нови реформи и четири инвестиции.
В проектодокумента, качен на официалната страница на ПВУ, е посочено, че тази мярка има за цел да подобри устойчивостта на сектора, като съчетае използването на чиста енергия и транспорт с нулеви емисии.
Срокът за реализация на дейностите е до 30 юни 2026 г.
В контекста на документа, социалният сектор обхваща институции и услуги, предоставяни от общините на уязвими групи от населението – възрастни хора, хора с увреждания, деца в риск и бедни домакинства. Това включва мобилни екипи за грижи, дневни центрове, доставка на храна и други дейности, които са възложени от държавата, но се реализират на местно ниво.
Мярката е единствената в предложената глава по REPowerEU, която предвижда директни стимули за електрическа мобилност, като се фокусира върху публичния сектор. Тя допълва усилията на страната за енергийна трансформация, декарбонизация и намаляване на зависимостта от изкопаеми горива.
Важно е да се отбележи, че въпреки общите цели на REPowerEU за насърчаване на транспорт с нулеви емисии, в представената глава от българския план липсват конкретни стимули или мерки за насърчаване на електрическата мобилност сред гражданите или частния сектор.
През последните години различни служебни и редовни правителства повдигаха темата за нуждата от стимулиране на електрическата мобилност сред гражданите. Припомняме, че за пръв път през 2021 г., по време на подготовката на оперативна програма „Околна среда“ 2021 – 2027 г., беше заложена идея за предоставяне на финансови стимули в размер на около 12 хил. лв. за физически лица при покупка на електромобили. В последствие обаче Европейската комисия отхвърли предложението, с аргумент, че подобни потребителски субсидии не могат да се финансират от общия бюджет. Това бе потвърдено от тогавашния министър на околната среда и водите Борислав Сандов.
В началото на 2023 г. служебният кабинет обяви намерение за разработване на Закон за насърчаване на електромобилността, включително с мерки за стимулиране на навлизането на електрически коли в съответствие с принципа „замърсителят плаща“.
Министърът на транспорта Георги Гвоздейков обяви планове за създаване на регистър на употребявани автомобили, с цел ограничаване на вноса на замърсяващи и стари коли.
Въпреки всички тези публични заявки, към момента няма действаща национална програма за директни субсидии за граждани за покупка на електромобили, нито пък друг вид инструменти, които биха насърчили отказа от традиционните автомобили.
Припомняме, че в края на януари Брюксел обеща да помогне на закъсалата автомобилна индустрия в Европа, като използва общоевропейски субсидии, които да увеличат търсенето на електрически превозни средства.