Служебният кабинет готви закон за насърчаване на електромобилите
Министерство на иновациите предлага автомобилите с нулеви емисии да бъдат субсидирани, а собствениците им да плащат по-ниски данъци и такси
Служебното правителство подготвя Закон за насърчаване на електрическата мобилност, чиято основна цел ще бъде да ускори електрификацията на автомобилния транспорт в страната. Идеята е да стимулира разширяването на инфраструктурата и поставяне на повече зарядни станции. За целта Министерство на иновациите и растежа организира предварителна обществена консултация, така че всички заинтересовани страни да направят предложения.
Изготвянето на законопроекта е свързано със заложена реформа в Плана за възстановяване и устойчивост. Срокът на предварителната консултация е 14-дневен.
Само преди ден стана ясно, че служебният кабинет създава и нова индустриална зона, специализирана за компании в сектора на автомобилостроенето. По думите на министъра на иновациите и растежа Александър Пулев огромни инвеститори проявяват интерес към страната ни. В началото на годината пък министърът на икономиката Никола Стоянов коментира, че в България може да бъде изграден нов завод за електромобилни части, като се очаква инвестицията да надхвърли 40 млн. евро.
Какво ще включва законопроектът?
Министерството ще очаква заинтересованите страни да предоставят предложения по няколко направления:
- опростяване на процедурите за свързване на зарядните станции към електроенергийната мрежа и процедурите за изграждане на такива станции;
- нормативно задължение за общините да осигурят места за зарядни устройства на поне две места за паркиране;
- нормативно заложен стимул за електроразпределителните дружества да предоставят лесен достъп до електроенергийната мрежа;
- въвеждане на преференциални финансови инструменти за малките и средните предприятия, които инвестират в изграждането и управлението на инфраструктура за зареждане с електроенергия.
Записано е, че
законът трябва да въвежда стимули за навлизане на пазара на електрически превозни средства и да е в съответствие с принципа „замърсителят плаща“.
Ще бъдат обсъдени и разгледани специални мерки, например субсидии за превозни средства с нулеви емисии, диференциране на таксите, данъците за регистрация и собственост в зависимост от равнището на емисиите, както и схеми за бракуване на най-замърсяващите превозни средства (стандарт за емисии Евро 3 или по-нисък), става ясно от документацията.
Защо сега?
Електромобилите би трябвало да заместят постепенно бензиновите и дизеловите коли, тъй като се разглеждат като по-щадящи за въздуха и околната среда. Европейската комисия приема редица стъпки в тази посока. Последните политики, по които се договориха членките, бяха свързани със спирането на производство на коли с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., както и разгръщане на зарядна инфраструктура по основни пътни артерии в страните.
Въпреки че производството на електромобили не е толкова зелено, колкото изглежда, то всички големи автомобилни компании се ориентират към все по-голямо предлагане на такъв вид коли. Последно Турция предизвика фурор с първото местно електрическо превозно средство.
На този фон последните данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) показват, че макар на годишна база България да отчита ръст в продажбите на електромобили, то най-предпочитани остават бензиновите и дизелови коли. Според експерти ще е нужно доста време, за да се преобърне тенденцията, да се формира вторичен пазар, а междувременно държавните политики за насърчаване покупките на такива коли липсват.
За финансови стимули за физически лица се заговори през 2021 г. при подготовката на оперативна програма „Околна среда“ 2021 – 2027 г. Тогава в проектодокумента бе заложена субсидия от около 12 хил. лв. Тя обаче остана само добро намерение, тъй като по-късно бившият министър на околната среда и водите Борислав Сандов заяви, че ЕК е отхвърлиха идеята подобни потребителски стимули да се финансират от общия бюджет.