Българският офис пазар се готви за „вълна“ от руски компании
Пандемията вече преобърна развитието на сектора, а сега се очаква това да направи и войната в Украйна
Георги Първанов, Българска асоциация за управление на хора:

Снимка: Unsplash
Ако през последните две години пазарът на офиси в страната бе движен основно от пандемията, то в следващите месеци влияние ще оказва и войната в Украйна. Притиснати от западните санкции и огромните затруднения да поддържат отношенията си с чуждестранните клиенти от територията на Русия, все повече местни компании търсят алтернативни локации. България се оказва сред държавите, които попадат в полезрението им. Едновременно с това страната ни е приела над 20 хил. украински бежанци, които пряко ще въздействат на пазара на труда.
Буквално вчера получихме запитване от руски компании, които искат да наемат офис площи в България, те търсят къщи и апартаменти“, посочи Таня Косева-Бошова от Lion’s Head по време на дискусията „Перфектната буря: революция и иновации в управлението на хора и офис пространства“.
Георги Първанов от Българската асоциация за управление на хора (БАУХ) също заяви, че се очаква „вълна“ от руски компании. Относно украинските бежанци, той даде пример с опита на Полша, която от години внася работна ръка от Украйна. Тенденциите там показват, че освен добри IT кадри, украинците са специализирани в сфери като строителство, ресторантьорство и хотелиерство. А инженерните им може да запълнят недостига на България в производствения сектор.
„Те имат очаквания, че всичко ще мине бързо, но много от тях ще останат за дългосрочен период от време“, смята Първанов.
А как се промени офис средата и кои тенденции ще останат?
Пандемията повлия отрицателно на пазара, главно заради желанието на повече хора да работят от вкъщи. Офисите почти останаха празни, а наетите свикнаха да извършват задълженията си от дивана. Тенденцията бе удобна в първите месеци на здравната криза, когато хората се опасяваха от заразяване и предпочитаха да не пътуват. Според експертите обаче това плавно се промени и започна да се налага и хибридният модел на работа. Именно той ще се запази като дълготрайна тенденция.
Хибридният модел вече променя и офис средата. Бизнесът се ориентира към гъвкави споделени пространства. Големите компании продължават да наемат огромни площи с тенденции да се разширяват, докато малките и средните предпочитат по-компактни пространства и гъвкавите опции. Това подсказва, че сегментирането на пазара ще продължава, според Красимир Петров от Cushman&Wakefield Forton.
Според експерти офисите отново ще се напълнят с живот. Дори големите компании като Apple, Microsoft и Meta обявиха завръщане от 1 април. Предимствата са много – комуникацията с колеги, дори възможността за кариерно развитие, както и прекият контакт с работодателите. Контактите са особено важни за новите попълнения в екипите, които трябва да бъдат обучени и приети в работната среда.
Някои проблеми остават на дневен ред
Иван Губерков от OfficeRnD посочва, че въпреки ренесанса на офисни площи и хиперактивността да се наемат пространства почасово, проблемите остават. Приходите все още са със 7 на сто по-ниски от 2019 г. Най-губещи са стаите за срещи и местата за събития, посочи Губерков. Приходите при тях са с близо 40% надолу.
Допълнителните стимули за служители и нормативната уредба
Хибридният модел предполага и осъвременяване на нормативната уредба. По време на работата от вкъщи, границата между личния живот и професионалния се разми, посочва Първанов.Затова служителите трябва да имат право на изключване, когато са хоум офис, т.е. например ще имат право да не отговарят на имейли след работно време.
И още – работодателите станаха по-гъвкави по отношение на придобивките и допълнителните стимули, които осигуряват на служителите си. Картата за градския транспорт вече не е достатъчна, особено по време на пандемията. Петя Динолова от ReBenefit посочи, че работодателите са предлагали и алтернативен транспорт през най-тежките месеци от пандемията – споделено пътуване, ползване на електрически автомобили или дори тротинетки.
Допълнителното здравно осигуряване ще стане стандарт за всички компании“, коментира Динолова. Тя заяви, че има тенденция то да се предлага и на членове от семейството на наетите.
Освен това бизнесът ще се ориентира и към подсигуряване на менталното здраве на служителите, за да може да посрещат по-добре работните предизвикателства, но и да са подготвени при неблагоприятен развой на събитията, какъвто бе пандемията.