Чуждите компании бягат от инвестиции „на зелено“ в България
Ако „Лукойл Нефтохим“ спре да изнася продуктите си, горивата в България ще скочат до 5 – 6 лв., твърди икономическият министър
Чуждестранните инвеститори с интерес към България искат да започнат производство веднага и да не губят време в бюрокрация, като например за издаване на разрешителни. Те „твърдо бягат“ от инвестиции „на зелено“ и искат готови сгради, в които да влязат. Това са наблюденията на служебния министър на икономиката и индустрията Никола Стоянов, изложени по време на изслушването му в ресорната парламентарна комисия.
Именно тези нужди на международните компании са дали на правителството идеята в индустриалните зони да бъдат създадени няколко държавни т. нар. „оборотни“ халета, в които компаниите да вкарат своите машини и да работят временно, докато създадат собствени бази. Това е относимо особено за по-малките компании, но и за такива с по 2 – 3 хиляди работни места, които имат интерес към България, но искат да имат нещо готово. Основните причини за тези им желания са лошият имидж на сртаната по отношение на процедурите по издаване на разрешителни за строеж, прокарването на ток, вода и други.
Идеята вече се обсъжда с общините, с които се мисли и за изграждане на нови индустриални зони. Запитванията са пуснати към всички местни власти, подчерта министърът.
По думите му политическата нестабилност в страната е сред основните проблеми на чуждестранните инвеститори.
След стартирането на войната имаше известно отдръпване. Чухме за няколко проекта, които са на пауза именно по тези причини. От началото на август и през септември обаче има обратна тенденция и повишен интерес“, коментира министърът.
От думите му стана ясно, че подходът за по-малките населени места е на първо време да бъдат привличани малки инвестиции, които впоследствие да се надграждат, тъй като няма работна ръка.
Иначе най-големите препятствия пред бизнеса остават липсата на човешки ресурси, качеството на работната ръка и остарелите правила в Кодекса на труда.
Казусът с износа на „Лукойл“
Министърът на икономиката бе поредният от служебния кабинет, който защити проекта на решение, според който се разрешава износът на продукти от рафинерията „Лукойл Нефтохим“ и след влизането в сила на забраната за внос на руски петрол в по-голямата част от Европейския съюз. България си спечели дерогация на забраната, но според Европейската комисия тя би трябвало да важи единствено за българския пазар.
Според Стоянов обаче при липса на износ от България цените на горивата в страната биха скочили до рекордните 5 – 6 лв. на литър. Причината е, че фиксираните разходи на рафинерията били много високи, а при ограничаване на износа тя ще ограничи натовареността и продукцията си.
Подготвя се нова схема заради скъпите горива
Министърът лансира и нова схема за скъпите горива, подобна на компенсацията от 25 ст. на литър. Идеята е обаче тя да действа не само за физически лица, а и за бизнеса. Финансирането ѝ ще идва от нов данък, който облага свръхпечалбите на компаниите от сектора. Точно кои компании ще влязат в тази нова регулация обаче не става ясно. Все още не се знае и какъв ще бъде размерът на подпомагането, но надеждата на Стоянов е от началото на следващата година схемата да е работеща.