COP30 ще обсъди 500 евро такса за пътуващите в бизнес класа и частни самолети
Международната асоциация за въздушен транспорт описва идеята като „налудничава“
© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Пътниците в бизнес и първа класа, както и използващите частни самолети да плащат „такса за солидарност“ около 560 евро. Това е предложение, което ще бъдат обсъдено на срещата на върха по климата на ООН (COP30) в Белем, Бразилия, която вече започна. Такива пътувания генерират много по-високи емисии на пътник, отколкото основната икономична класа.
Правителствата на Франция, Испания и Кения поискаха „специално внимание към пътниците в първа класа“, а приходите от таксата да отиват за „устойчиви инвестиции и справедливи преходи“, пише Independent.
Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) определи идеята на Работната група като „налудничава“.
В становището на работната група до COP30 се казва:
Такса върху луксозните самолети и частните самолети, въведена в световен мащаб, би могла да донесе 78 милиарда евро годишно.“
Според Международната асоциация за въздушен транспорт, 117 милиона пътници са летели в премиум класа през 2024 г. Анализ на шведски изследовател показва, че емисиите от частни самолети са се увеличили с близо половината през четирите години до 2023 г.
Въпреки че броят на пътниците, летящи с частни самолети, не е ясен, Independent изчислява, че през 2025 г. са извършени около пет милиона такива полета. Ако приемем средно четирима пътници в самолет, това добавя 20 милиона към броя на тези, които биха могли да бъдат засегнати от таксата.
Ако таксата се прилагаше по равно за пътниците, това би добавило около 500 паунда на човек към цената на такъв полет.
Целта, според работната група, е да се осигури „минимално въздействие върху домакинствата и бизнеса, като същевременно се увеличи максимално въздействието, което приходите могат да окажат върху климата и развитието“.
Работната група заявява:
Значителна част от приходите, събрани от солидарни такси, ще бъдат използвани на вътрешния пазар, включително в развиващите се страни, където това би допринесло за засилване на мобилизирането на вътрешни ресурси в подкрепа на приоритетите в областта на климата и развитието.“
Но Томас Рейнерт, старши вицепрезидент по външните работи в IATA, каза пред The Independent : „Малко е шантаво, че това се повдига на COP30.“
Принципът, за съжаление, е почти същият, както сме виждали при много от така наречените зелени данъци или данъци върху билетите: това няма да реши проблема ви с емисиите.“
Авиокомпаниите са поели ангажимент да постигнат нулеви нетни въглеродни емисии до 2050 г. съгласно международна рамка, наречена Схема за компенсиране и намаляване на въглеродните емисии за международна авиация (Corsia).
Рейнарт каза:
„Ние в авиацията положихме много усилия. Авиокомпаниите са се ангажирали да допринесат с до 60 милиарда долара за финансиране на климатичните промени.“
Данъкът, който се обсъжда на COP30, всъщност е контрапродуктивен и не е по същество. Истинският инструмент за намаляване на емисиите е Corsia, а не просто поредният данък. Това е доказана система, която работи и е международно приета, така че наистина трябва да продължим и да действаме с пълна сила с това.“
Според политиката за пътуване, публикувана от Организацията на обединените нации през 2013 г., служителите на ООН имат право да пътуват в бизнес класа, „когато пътуването с един етап е девет или повече часа, или за пътувания с няколко етапа, общото време за пътуване е 11 часа или повече“.
Тъй като няма директни полети от централата на организацията в Ню Йорк, се смята, че служителите, пътуващи до COP30, отговарят на условията за пътуване в бизнес класа.
За разлика от почти всички други държави, Обединеното кралство облага пътниците в луксозни кабини и частни самолети с по-високи данъци. За полет на дълги разстояния до 5500 мили, пътниците във всяка кабина, „различна от най-ниската класа пътуване“, плащат 216 паунда такса за въздушен пътник (APD), докато потребителите на частни самолети плащат 647 паунда.