COVID-19 удари жестоко и таксиметровия бранш в България
Водачите на жълтите коли започнаха да връщат пътните си книжки

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Красимир Свраков
Пандемията от коронавируса удари неочаквано и жестоко таксиметровия бранш. Това е неочаквано, тъй като при над 6 пъти спад на пътуващите в градския транспорт в София се очакваше клиентите на жълтите коли да се увеличат. Явно обаче спадът на пътуванията се дължи основно на пренастройването на цели браншове за работа от вкъщи, поради което пътуванията като цяло през последните десетина дни рязко са намалели.
„С над 50% намаляха от средата на миналата седмица насам пътниците ни“, обясни за Economic.bg Емил Игнатов, управител на третата по големина столична таксиметрова компания „Радио СВ такси”, която оперира над 1000 автомобила. „Поради това на първо време сме намалили с 50% работещите в диспечерския център – пуснали сме 12 от 24-те служителки да си седят вкъщи, но продължаваме да им плащаме“, поясни Игнатов и допълни реторично: „При положение, че от 10 000 заявките ни паднаха на малко над 4000 на ден – какво друго бихме могли да направим!?“
Водачите, всеки от които е регистрирал и работи като самостоятелна фирма от името на таксиметровата компания, сами решават какво да правят в тази кризисна обстановка.
„Около 40 водачи вече ми върнаха пътните си книжки, което ще рече, че спират работа и си остават вкъщи“, обясни още Емил Игнатов. „Това не означава, че само тези 40-ина водачи не работят. Реалната картина ще стане напълно ясна в началото на следващия месец, когато всеки водач дойде да донесе отчета си за март и трябва да плати диспечерската такса за април - тогава върнатите книжки може да се увеличат неколкократно“, прогнозира Игнатов.
С връщането на пътните си книжки водачите запазват работните си места в компанията за неопределено време, като просто спестяват плащането на диспечерска такса, стана ясно още от обясненията на Игнатов.
Водачите, които работят с нови автомобили, взети на лизинг, обаче трябва да продължат да внасят вноските си към лизинговите компании. Това е голям проблем, тъй като сумите, в зависимост от модела и марката на автомобила, са между 450 и 800 лева месечно. Някои от таксиметровите компании, които отдават автомобилите на лизинг, вече водят преговори с банките и лизингови дружества за разсрочване на лизинговите вноски. „При нас този проблем не стои, тъй като ние не даваме коли на лизинг“, коментира Игнатов.
Иначе всички таксиметрови водачи вече са успели да се снабдят с лични предпазни средства и работят с маски и ръкавици, като периодично дезинфекцират дръжките на вратите и местата в купето, които обикновено се докосват от клиентите.