Светът на богатите: Една индустрия остава на гребена на вълната въпреки кризите
Нито войната и надвисналата рецесия, нито изчезването на руските милиардери успяха да помрачат продажбите тази година

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Руските милиардери може да са си отишли и усилията за укротяване на необузданата инфлация може да пораждат страх от глобална рецесия, но нищо от това не си личи по процъфтяващия бизнес със суперяхти, пише Bloomberg в свой анализ.
Яхтеното изложение в Монако, което приключи миналия уикенд, регистрира почти рекордните 117 изложени лодки. Тази година в него се включиха спортни имена като „Shabby“, „Miss Candy“ и „110’ Dolcevita“. Шоуто показа един друг свят – твърде отдалечен от войната в Украйна и енергийната криза, осакатяваща Европа.
Ръководителите от индустрията говориха за ненаситно търсене, засилило се по време на пандемията, когато богатите намериха в придобиването на собствени лодки идеалния начин да избягат от блокиранията и болестта. Дори при отслабването на страховете от COVID търсенето остава силно. Само девет месеца след началото на 2022 г. приходите на Burgess, един от водещите брокери на суперяхти, са нараснали с 20% спрямо миналата година, което го тласка към още една рекордна година.
Всички наши клиенти са много богати“, каза главният изпълнителен директор на Burgess Джонатан Бекет в интервю в кулоарите на изложението. „Мисля, че единственото нещо, което направи пандемията, бе да ги накара да се почувстват уязвими за първи път в живота си.“
Осъзнаването на мимолетността е накарало мнозина да действат и да си подарят това скъпо удоволствие, стана ясно от думите на Бекет.
Огромното търсене направи 2021 г. рекордна за глобалните продажби на суперяхти. Въпреки че е малко вероятно постижението да бъде надскочено, продажбите все още са с 68% над средното за изминалите 13 лета, според брокерската компания Fraser Yachts. Миналата година 1001 суперяхти с размери 24 метра или повече, включително новопостроени, бяха продадени за 9.4 милиарда евро, отбеляза Кевин Бодингтън, основател и главен изпълнителен директор на YachtBuyer.com. По думите му през годината досега са продадени 567 лодки за 4.2 милиарда евро.
Пазарът се свива не толкова поради липса на търсене, а по-скоро поради липса на предлагане“, каза той. „Книгата с поръчки е доста пълна, но не можете да мащабирате за една нощ.“
Американците стимулират търсенето, компенсирайки липсата на богати руснаци. Към 31 август собствениците от САЩ представляват най-голем дял както от съществуващия флот, така и от новопостроените, според Superyacht Times. Собствениците от САЩ съставляват 23% от световния флот от суперлодки с дължина над 40 метра, следвани от руснаците с около 9%. Други големи купувачи идват от Гърция, Великобритания, Турция и Италия.
От няколко години руските олигарси са сред най-известните купувачи на плавателни съдове, поставяйки тази традиционно дискретна индустрия в центъра на вниманието. Но след нахлуването на Русия в Украйна през февруари властите конфискуваха суперяхти на стойност стотици милиони долари, свързани с руски милиардери, обект на санкции в Тоскана, Ривиерата и чак до Фиджи.
Отсъствието на руснаците, геополитическото напрежение и покачващите се цени на енергията изглежда не допринасят особено за спиране на нарастващите продажби и чартърни резервации.
Бекет посочи, че компанията му е продала около 10 суперяхти с дължина над 70 метра тази година.
Това е като да сърфираш на вълна и вълната просто да продължава“, каза той.
Фрейзър коментира, че така наречените предложения на „начално ниво“ – яхти с размери между 24 и 30 метра – представляват почти половината от всички продажби на лодки втора употреба. Средната дължина на такива продадени суперяхти е 34 метра, а средната цена е 7.2 милиона евро.
Яхтингът все повече привлича по-младата публика. Състезателят от Формула 1 Шарл Льоклер, който навършва 25 години този месец, публикува снимки, на които плува до яхтата си. 20.67-метровата лодка, наречена Sedici – или 16 на италиански – е вторият луксозен плавателен съд Льоклер.
Сериозна ниша от индустрията са и наемите на лодки. Наличният флот обаче не може да поеме търсенето през юли и август тази година, тъй като почиващите след пандемията се завърнаха с гръм и трясък.
Истинският проблем е да се намерят лодки за тези хора“, каза Марк Дънкан от Fraser Yachts, говорейки пред пресата миналата.
Според него няма никакви индикации за спад в търсенето на лодки под наем – „защото е пристрастяващо и те (клиентите) говорят за това на приятелите си.“ Според Фрейзър 30% от тях са били на яхтинг за първи път и много от тези новодошли в крайна сметка ще искат да притежават собствена лодка.
Корабостроителниците, които строят нови суперяхти, най-вече в Нидерландия и Германия, казват, че са по-заети от всякога.
Германската Luerssen е построила няколко суперяхти за руснаци, чиито активи сега са замразени от западните власти. Ян-Барт Веркуйл, главен изпълнителен директор на нидерландския производител на суперяхти Feadship, каза от своя страна, че въпреки че индустрията вече не може да сключва сделки с руснаци, пазарът е толкова възходящ, че той не се притеснява от санкциите.
Ако погледнете списъка на Forbes, той само се увеличава – дори ако изключите руснаците“, посочи той. „По принцип, ако вършим работата си добре, трябва да има достатъчно клиенти.“