Денков обяви приоритетите си за новия служебен мандат

В следващите няколко месеца трябва да започне подготовка за изпълнението на новите европейски програми

Денков обяви приоритетите си за новия служебен мандат

Снимка: БТА

448 ~ 3 мин. четене
Таня Германова Автор: Таня Германова

Служебният кабинет в Министерството на образованието и науката (МОН) представи отчет за свършеното през изминалия мандат и oбяви три приоритета за новия служебен мандат. Те са равностойни помежду си и по тях ще се работи едновременно.

  • Обучението на учениците да продължи присъствено възможно по-дълго с контрол върху ситуацията от гледна точка на епидемичната обстановка;
  • Подготовката на документите за кандидатстването по европоректи и програми;
  • Подготовката на бюджета за следващата година и на актуализираната тригодишна бюджетна рамка.

Успешното начало на учебната година с присъствено обучение трябва да бъде продължено, като се вземат всички мерки за минимизиране на риска от епидемична вълна и с грижа за здравето на учениците и учителите", обяви служебният образователен министър проф. Николай Денков на пресконференция днес.

Това е първият и основен приоритет на МОН, а отговорността за него в новия мандат ще бъде на зам.-министър Мария Гайдарова, която остава на позицията си от предишните четири месеца.

Образователното министерство през изминалия период изготви подробен анализ на ефекта от обучението от разстояние в електронна среда (ОРЕС) и подготви всичко необходимо, за да осигури максимално продължителни присъствени и безопасни за здравето занятия. Насоките за работа на образователната система в епидемична обстановка са ясно разписани и вече се спазват.

"Интегрирането на информационните системи на МОН и Министерството на здравеопазването осигурява всекидневен достъп до актуални анонимни данни за броя карантинирани учители и ученици, което позволява да се взимат гъвкави решения за присъствено или онлайн обучение на ниво училище и детска градина. Статистическата информация за броя ваксинирани и преболедували преподаватели и ученици пък дава възможност за по-дългосрочна оценка на риска от разпространение на заразата в образователните институции", обясни министър Денков.

Той припомни и сериозната подготовка за активирането на междуинституционалния Механизъм за взаимодействие по обхват, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система, който тази година започна да действа още от 16 септември.

В следващите няколко месеца трябва да започне подготовка за изпълнението на новите европейски програми и проекти за образование и наука. Само в Националния план за възстановяване и устойчивост и в програмата "Образование" са предвидени общо повече от 3,3 млрд. лв. за двете сфери. За да бъдат използвани тези пари ефективно, има много предварителна работа - разработване на насоки за кандидатстване, документи, оценителни процедури и т.н. Необходима е също разяснителна кампания сред потенциалните бенефициенти - средните и висшите училища, научните организации.

Това ще изисква месеци работа. Ние ще я започнем, а следващото редовно правителство ще я завърши най-вероятно през пролетта на следващата година", каза министър Денков.

Той съобщи, че дейностите по този изключително важен приоритет на МОН ще се управляват от нов зам.-министър. Това е Ваня Стойнева - безспорен експерт по европейски фондове и програми с три мандата като служебен зам.-министър по тези въпроси зад гърба си.

В изпълнението на този приоритет ще участват активно също досегашният зам.-министър за висшето образование проф. Генка Петрова и новият заместник-министър за наука чл.-кор. проф. Константин Хаджииванов, който идва от БАН.

Служебният екип в МОН ще започне също подготовка на бюджета за образование и наука за 2022 г. и на актуализираната бюджетна рамка в тези сфери за следващите три години.

Министър Денков отбеляза още три важни резултата от работата на екипа в предишния служебен мандат в МОН. Национална карта на висшето образование в България, подготвените промени в Закона за висшето образование за съвместно обучение на студенти и въвеждането на статута на проектните докторанти, а така също разработването на методика за определяне на статут на изследователски университети.

Подкрепи Economic.bg