Детройт започна да тегли назад икономиката на САЩ
Автомобилното сърце на страната изяде 2.4 пр. пункта от националното стопанство през третото тримесечие

Спадът в производството на автомобили в САЩ тази година е не само проблем за автомобилното сърце на САЩ – Детройт, но това е сериозно препятствие за цялата икономика на страната. Ръстът на брутния вътрешен продукт през третото тримесечие се забави до най-слабия темп за повече от година, което е по-малко от една трета от темпа на растеж за предходното тримесечие.
Докато вариантът Delta на COVID-19 изигра голяма роля, тъй като обхвана страната през юли, август и септември и сложи капак на растежа на потребителските разходи, най-голямата слабост на икономиката е автомобилната индустрия.
Като цяло автомобилният сектор отне 2.4 процентни пункта от икономическия растеж през този период. Това е най-големият икономически удар, който Детройт е нанасял върху производството в САЩ от четири десетилетия, и рядко срещано явление извън периоди на рецесия. Свиването, причинено от COVID-19, официално продължи само два месеца през пролетта на 2020 г. и оттогава икономиката уж е в режим на възстановяване.
Основният виновник за трудностите на автомобилната индустрия е световният недостиг на микрочипове, които са необходими за управлението на всички сложни системи на съвременния автомобил. Но след като световната икономика започна да се възстановява от миналогодишните спирания, не само автомобилният бизнес се опитва да си набави тези чипове и недостигът при тях стана глобален.
В резултат на това производството на моторни превозни средства в САЩ е намаляло през шест от последните девет месеца и е на ниво, което обикновено се свързва с период на рецесия.
Извършените 7.51 млн. автомобилни сглобки през септември е най-ниският брой от 2010 г. (с изключение на краткото спиране на цялото производство в началото на пандемията).
Тези проблеми се отразяват и в картината за инфлацията в САЩ. Недостигът на чипове е само един компонент от сложения пъзел на силите, които довеждат инфлацията до най-високото ѝ ниво от десетилетия, но в автомобилната индустрия преобърна динамиката на цените, както никога досега.
Тъй като новите автомобили са толкова трудни за намиране, потребителите, които се нуждаят от превозно средство, са готови да платят все повече за употребяваните коли. В един момент те за почнаха да растат с по 10% всеки месец.
Това доведе до най-голямата разлика в нивата на инфлация между новите и употребявани автомобили и лекотоварни автомобили в полза на втората употреба.