Добрите практики са инвестиция в успеха
Сивата икономика всяка минута ощетява всеки човек
Боян Томов, изпълнителен директор на „Бранд Медия България”:

© ECONOMIC.BG / Стоян Йотов
Г-н Томов, защо подкрепяте кампанията „Бизнес на светло”?
Сивият сектор е един от най-сериозните проблеми на българската икономика. Според актуалните изследвания по темата, сивата икономика е близо 30%. Това е доста стряскащ факт – едва ли не всяка трета фирма работи извън правилата. Данните показват, че наистина философията на шопа „Законът е врата в полето” е пуснала здрави корени и в голяма част от фирмите из цялата страна. Тази практика обаче изкривява пазара, създава неравноправие и всяка минута ощетява всеки човек, дори само чрез онова, което не влиза в хазната. Негативният ефект се измерва с по-малко пари за инфраструктура и благоустройство, за социални разходи.
Същевременно сивият сектор е като безплатно гориво, което дава преднина на хора, които намират начин да заобикалят закона. За всеки, който работи на светло, е важно всички в бизнеса да спазват пазарен и конкурентен принцип, за да са при равни условия в състезанието за доверието на своите клиенти и потребители, за повече инвестиции, за по-добри условия за служителите си. Това означава повече за всички – повече доходи, повече качество на продукти и услуги, повече данъци, повече възможности за социални придобивки. Компанията, която ръководя, е член на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ), която стартира кампанията „Бизнес на светло”. Затова напълно подкрепяме усилията на организацията за ограничаване на тези практики, най-вече чрез личен пример.
Можете ли да дадете пример за добри бизнес модели и практики, въведени във вашата компания?
За мен работата според изискванията на законите е норма, и тяхното изпълнение е ангажимент на всеки работодател. Като медии ние сме изключително отговорни за информацията, която поднасяме на обществото. Това ни задължава да сме обективни, точни и коректни. Затова работим, спазвайки международно признатите етични стандарти за работа на медиите. Сп. „Икономика” е най-дългогодишното икономическо издание, едно от първите, създадени след промените у нас през 1989 г. Вече 3 години то е и в интернет на адрес www.economymagazine.bg и може да се прочете изцяло безплатно, при това на български, на английски и на руски език. Поддържаме и икономическия сайт economic.bg, който спечели доверието на над 100 000 последователи в мрежата и ежедневно информира българите у нас и в чужбина за най-актуалните обществени и икономически събития. И двете медии се стремят да покажат добрите практики и постижения на компаниите, работещи в страната. Порталът на българските общини kmeta.bg пък е уникален за България проект, който отразява работата на местната власт, която в най-пълна степен се доближава до ежедневните проблеми на всеки българин.
Разход или инвестиция е въвеждането на тези добри практики? Може ли да се говори за възвращаемост на инвестицията?
Разходите за повишаване квалификацията и ефективността на кадрите и за въвеждането на международни стандарти и добри практики на работа са една от най-добрите инвестиции, които всяка компания може да направи. Това е инвестиция в успеха! И аз съм сигурен, че голямата част от българските предприемачи също вярват в това.
Смятате ли, че са нужни законови промени, които допълнително да ограничат ефектите на сивия сектор? Ако да, какви?
Държавата вече е създала много начини да се бори със сивия сектор. Сред тях са свързването на търговските обекти с данъчната администрация, редовните проверки на контролни органи, регулациите в различните сфери. В момента е предложена за обсъждане стратегия на правителството за ограничаване на сенчестата икономика и увеличаване събираемостта на приходите в бюджета за 2015-2017 г. Естествено, винаги има какво да се желае по изпълнението на съществуващите норми и по контрола върху икономическите субекти. Основният акцент на кампанията „Бизнес на светло” е плащането на осигуровки върху пълния размер на доходите, плащането на данъци, осигуряването на работещите. След поредицата от срещи с бизнеса предстои КРИБ да разработи пълен пакет от предложения и мерки, които и ние ще подкрепим.