„Дунавската долина“ ще конкурира Силициевата
Словакия е с най-големи амбиции да е дом на бъдещите иновативни технологични проекти

Мрежа от градове в Централна Европа се надява да се превърне в местния отговор на американската Силициева долина – домът на всички съвременни технологични гиганти. Те дори вече имат име, което въплъщава техните амбиции – "Дунавска долина", коментира вестник Financial Times.
Сред участниците в проекта е словашката столица Братислава. Икономиката на страната все още е силно зависима от автомобилната индустрия, която е отговорна за почни половината от цялата промишлена продукция. Автомобилите с марка Volkswagen, Kia, Peugeot, а вече и Jaguar Land Rover се произвеждат именно от предприятия в Словакия.
През последните няколко години обаче нови технологични стартъпи променят курса на словашката икономика към намаляване на зависимостта от тежката промишленост. Въплъщение на тази трансформация е Юрай Вакулик и неговата фирма Aeromobil, която се занимава с производството на летящи автомобили. Той е бил студентски лидер в ранните дни на Нежната революция през 1989 г., която освободи бивша Чехословакия от комунистическия режим. След това Вакулик прави своето състояние чрез успешни бизнес начинания в сферата на маркетинга.
Има и други успешни технологични компании в Словакия. Eset, разработчикът на софтуер за киберсигурност, основан в Братислава в началото на 90-те години, е съвременен доставчик на една от най-широко използваните в света антивирусни системи. Подобна е историята на Sygic – разработчик на приложения за мобилна навигация, използвани от около 200 млн. души по цял свят. Словашкото студио за създаване на игри Pixel Federation е отговорно за редица от игрите в социалната мрежа Facebook, като Train Station и Diggy’s Adventure.
Словашките стартъпи печелят от факта, че цените в страната са много по-ниски, отколкото за конкурентите в по-богатите икономики. От друга страна обаче ограниченият размер на местния пазар принуждава амбициозните предприемачи по-бързо да се стремят към международни продажби.
Според данни от Глобалния иновационен индекс Унгария, Чехия, Латвия и Естония са най-иновативните страни в централноевропейския регион. Словакия, наред с България, Хърватия, Румъния, Полша и Литва, пък попада в групата на страните, които са на второ място по този показател.
В Словакия обаче, въпреки че стартъпите могат да се възползват от парични помощи от държавата, индустриалната политика и регулаторна тежест могат да задушат предприемачите. Вижданията за местното законодателство са, че то поощрява по-големите компании пред по-малките бизнеси. Освен това изглежда, че данъчните облекчения са цел са в полза на чуждестранните инвеститори, които обещават да създадат нови работни места в сферата на производството, отколкото за по-малките иновативни предприятия.
Друг проблем е и недостигът на служители с опит и бизнес опит. И докато много словашки граждани, които пребивават зад граница, могат да донесат ценен бизнес опит от чужбина, политическият климат на страната е белязан от неспирни корупционни скандали и не ги окуражава да се приберат у дома.
Предприемачите обаче използват същите тези ограничения като възможност. Инициативи за борба срещу корупцията, дигитализиране на обществените услуги, създаване на по-добри училища и окуражаване на словаците в чужбина да се върнат стартираха в цялата страна. Те са подкрепени от успешни предприемачи.