E-волюцията на спорта продължава
Фитнес индустрията в България се нуждае от емпатия към клиента и дигитална трансформация, за да успее
Фитнес индустрията преживя еволюция, която превърна качествената и дългосрочна грижа за здравето, емпатията и дигиталната трансформация в основи за успешно развитие. В предковидните времена, по данни от международния 2020 IHRSA Global Report, фитнес индустрията е във възход и САЩ, Германия и Великобритания са сред първенците по приходи от тази дейност в Европа.
Според 2021 European Health & Fitness Market Report (EHFMR) през 2020 г. , при около 40 до 50% дни в локдаун за клубовете на континента, приходите на индустрията спадат с 32,9% на годишна база до 18.9 млрд. евро. Растат обаче инвестициите в иновации, в онлайн и нови услуги, промени в подхода към клиента. Посоката на развитие на сектора се води от мотото: „Остани в безопасност, бъди здрав“ с виртуални тренировки, индивидуални програми, активна психологическа подкрепа и „жива“ връзка.
Мотивация и „жива“ подкрепа
Никола Томов, един ат създателите на Aesthetic by Science, и Костадин Зашев, съосновател на Strong by Science, споделиха как ковидеволюцията е предизвикала българската фитнес индустрия шоково, но за добро.
Никола описва като цикличен модела, по който се развива дейността в сферата през последните 2 години: “Въпреки че работата у дома освобождава време в ежедневието, много хора не успяха да адаптират своята рутина и изпитаха проблеми с мотивацията си. Веднага щом бяха отпуснати мерките, имаше наплив от желаещи. Това лято хората очакваха затягане на мерките от октомври и не желаеха да започват промяната от септември. Този сценарий се повтаря. Затова предизвикателството е да покажем на хората, че могат да тренират у дома и да постигат добри резултати и че веднъж започнат ли по-структурирано, не трябва да спират!“.
Той и колегите му, които и преди 2019 г. работят активно дистанционно, записват курсове с креативни начини да се тренира у дома по максимално приятен и безболезнен начин. Фитнес инструкторите започват да осъзнават, че е важно да се говори и работа с клиента върху трудностите в ментален аспект. Затова екипът му засилва този аспект и в онлайн общност.
Костадин търси работеща стратегия за онези, които се мотивират от силовия прогрес в залата, от възможността да се отделят от ежедневни грижи. На тях екипът му предлага тренировка чрез видео връзка на живо, която да пресъздаде възможно най-точно услугата в зала. „Така треньорът вижда в реално време изпълнението на всяко едно повторение и има възможност да мотивира, да дава насоки, да се съобразява с обратната връзка на трениращия“, подчертава той. В този период на стрес и несигурност те предоставят емоционалната подкрепа и в индивидуална комуникация, за да мотивират без натиск и вменяване на вина.
Дигитални услуги с добавена стойност
Дигитализацията на индустрията е най-достъпният, но и предизвикателен начин фитнес професионалистите да продължат да развиват своя бизнес. Но това не е само технически процес. „Световните тенденции между 2022 и 2030-а година са за цялостно дигитализиране и изместване на базовата и стандартизирана услуга тип "режим, написан на хартия". Въпрос на време е треньорите, които работят в зала, да бъдат заместени. За да се адаптират към тези условия, те трябва да преосмислят своята роля и от експерти да станат доверени съветници и професионалисти, които предоставят бонус. Този бонус е нещо, което мобилните приложения все още не могат - подкрепа, мотивация и утеха. Вместо да се борят против дигитализацията, те трябва да се възползват от възможностите, които тя може да предостави на тях и техните клиенти“, казва Никола.
Според Констадин мобилните приложения и онлайн услуги са възможност за увеличаване на средното ниво на активност сред населението, като стимулират физическата активност с „умна“ подкрепа. Но, за да се случи тази еволюция, е важно да се повиши качеството на услугата, която потребителите получават.
Той подчертава, че „име, което е все по-разпознаваемо, и, което се свързва с индивидуален подход, лично внимание, човешко отношение“ е условие, за да се задържи клиента онлайн.
Постковид фитнес
И двамата ми събеседници са уверени, че индустрията ще еволюира, независимо от нестабилната ситуация. Ключова е конкуренцията, която позволява относителна гъвкавост на професионалистите да работят успешно на живо и онлайн.
Никола очаква все повече секторът да е цикличен с приливи и отливи на интерес, като „във времена на нарастваща инфлация най-потърпевши ще са колегите, които предлагат по-евтини и непрофесионални услуги. „Много треньори говориха публично за това колко е важно да се тренира в домашни условия, но те самите не го правиха, тъй като смятат домашните тренировки за безполезни и несравними с тези в спортна зала. Тези, които работят на високо ниво и предлагат скъпоплатени услуги, ще претърпят по-малки загуби и дори могат да отбележат ръст, тъй като потребителите, които се възползват от техните услуги, няма да са толкова засегнати“. Във финансов план през 2020 г. той и колегите му удвояват приходите спрямо 2019 г. и очакват ръст от около 20% за 2021 г., като част от причината е, че развиват и другите си бизнеси.
Констадин залага на тренировки и хранене, на които клиентите истински се наслаждават, за да изграждат трайни навици за резултати с дългосрочен ефект.
"Към момента тенденцията е услугите ни да достигат до все повече хора, огромна част от които дават шанс на подобен тип тренировки за пръв път. Дигиталните продукти ни позволяват да сме по-близо до хората, да им даваме избор, да ги стимулираме да бъдат активни. В онлайн тренировъчните услуги се раждат по-добрите решения за крайния потребител. Пътят е към гъвкави услуги, които се адаптират според клиентите ни, така че да разрешават индивидуални проблеми“. Той очаква през 2022 г. все по-малко хора да се обръщат към неработещи и застрашаващи здравето им стратегии, обещаващи бързи резултати.
Текстът е част от бр. 105 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.