EASA предлага постоянен мониторинг на налягането на самолетните гуми

Между 60 и 80 авиоинцидента годишно стават заради проблеми с гумите

EASA предлага постоянен мониторинг на налягането на самолетните гуми
2483 ~ 2 мин. четене
Белчо Цанев Автор: Белчо Цанев

Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) предлага да се внедрят сетификационни и експлоатационни мерки за намаляване на рисковете, свързани с недостатъчно налягане в гумите на колесниците на гражданските самолети.

EASA предлага да се въведе постоянен мониторинг за налягането на гумите, който да следи то да не пада под допустимия праг. В агенцията все още решават дали този мониторинг да се прави чрез внасяне на съответните инструкции в ръководствата по летателна годност, които да изискват от авиокомпаниите да проверяват налягането на гумите на определен интервал от време или чрез монтиране на датчици в самите гуми, които да предупреждават екипажа за спадане на налягането под допустимите граници.

Засега преобладаващото мнение е, че вторият вариант може да се приложи единствено при производството на нови самолети, докато първият може да се въведе веднага в действие.

По данни на EASA общото количество проблеми с гумите на самолетите не намалява през последните 40 години, като всяка година се случват между 60 и 80 авиоинциденти, свързани с гумите. Всички анализи на съобщенията за такива инциденти ни дават основание да търсим начини за по-нататъшно снижение на риска, свързан с гумите, се казва в съобщение на EASA. От агенцията посочват, че тези инциденти не се ограничават само с колесниците на самолетите, но силно засягат фюзелажа и дори двигателите им.

Анализът на 130 сериозни инцидента и аварии, свързани с гумите и колесниците и станали между 2002 и 2016 г. доказали, че 8 от тях се случили при излитане на самолета именно поради недостатъчно налягане в гумите. Два от тях се случили на Boeing 747, а един - на Airbus A340. Най-сериозната авиокатастрофа е с бизнессамолета Bombardier Learjet 60 вна летището в Колумбия, Южна Каролина, САЩ, на 19 септември 2008 г., когато командирът на екипажа – 31-годишната Сара Лемън, решила да спре разбега на излитане, въпреки вече набраната висока скорост, заради спуканите 4 гуми на основния колесник. В резултат самолетът се разбива, а 4 от 6-имата му пътници, включително Сара и помощникът ѝ, загиват. 

Американските следователи тогава установили, че налягането в гумите не било проверявано цели три седмици и в момента на аварията било 9.53 атмосфери, което е много по-ниско от изискваните от производителя 14.9 атмосфери.

Коментари: 0