Edutech набира скорост
Преминаването на обучението онлайн доведе до значителни инвестиции в сегмента на образователните технологии
От мобилните приложения за изучаване на чужди езици, през платформите за онлайн обучение, до технологиите за виртуална реалност, които пресъздават исторически събития – един нов дигитален сегмент през последните месеци печели популярност с всеки изминал ден. Той вече си има име – Edutech или Edtech (от англ. - образователни технологии).
Поредната абревиатура, която има за цел да покаже как иновациите преобръщат с главата надолу различни други браншове, също както Fintech или ecommerce.
За какво все пак става въпрос? По същество Edtech представлява демократизиране на достъпа до познание и образование чрез дигитални решения. Тази тенденция не винаги се изразява в конкретни технологични платформи. Неотдавна, например, редица водещи университети в света – от Масачузетския технологичен институт, до Харвард и много други пуснаха много от своите курсове в интернет – безплатно и със свободен достъп. Дигитализирането съдържанието на музеи и културни институти също е част от процеса.
Не липсват обаче и многобройни стартъпи, създаващи платформи и приложения с комерсиална цел, стремейки се да се позиционират като лидери в този относително нов дигитален сегмент. Само през отминалата година, по данни на Crunchbase, в него са се случили 35 придобивания на технологични стартъпи. През 2019 г. те са били 45, а само през първата четвърт на настоящата година – 24. Причината за този ръст също е известна - безпрецедентно наливане на
рискови инвестиции
в решенията за дигитализиране на образованието. Стартъпите от този сектор в момента са едни от най-привлекателните мишени за финансиране по света и тази тенденция вероятно ще се засилва. За справка, само през 2020 г. размерът на рисковите инвестиции в образователни проекти е надминал 10 млрд. щ. долара. А където има рискови пари, обикновено през следващите години ставаме свидетели и на сериозно развитие на съответния сегмент.
Важна роля за този засилен интерес, разбира се, изиграха пандемията и свързаното с нея преминаване в режим на онлайн обучение в редица страни. Също както и при стрийминга на филми обаче, това не е единствената причина за растежа, а много от EduTech платформите вече бяха спечелили популярност преди това.
Пандемията
ускори процеса
но не е причина за възникването на новия бранш. Тя само доведе до дигитализация на бързи обороти на образованието (редом с много други сектори), което повлия и на фирмите от новия сектор.
Все още е рано да се каже в каква степен това ускорено развитие ще се запази и след отминаването на пандемията и доколко то се дължи само на момента. Това, което е сигурно е, че добре финансираните стартъпи от сектора вече бързат да погълнат свои конкуренти в опит да се позиционират по-добре и да гарантират разрастването си. Резултатът е и вълната от придобивания в бранша, за която стана въпрос по-горе. Други наемат ускорено ИТ специалисти (част от покупките на фирми се правят именно с такава цел). Всичко това обаче не дава достатъчно яснота за бъдещото развитие на сектора.
Мнозина са на мнение, че показателно в това отношение е успешното листване в края на юли на стартъпа за учене на чужди езици Duolingo на борсата в САЩ. Акциите на компанията увеличиха цената си с 36% по време на нейния борсов дебют, достигайки 139.01 щ. долара. Това от своя страна й донесе пазарна капитализация от близо 5 млрд. щ. долара, превръщайки я в най-новия „еднорог“ в САЩ и един от първите такива в EdTech сектора. Основана през 2011 г. в Питсбърг, стартиращата фирма посочва за своя цел създаването на свят, в който висококачественото образование е достъпно за всеки, без значение къде се намира и с какви средства разполага. Изглежда тази идеална цел води след себе си и добри финансови резултати, защото през отминалата година Duolingo е имала 129% ръст в приходите, които са достигнали 161.7 млн. щ. долара. Други платформи също се развиват повече от добре – сайтът за хостинг на платени видео курсове Udemy през 2020 г. успя да привлече нови 50 млн. щ. долара, което го оцени на 3.25 млрд. щ. долара.
Някои анализатори прогнозират, че успешното първично публично предлагане на Duolingo ще „повлече крак“ и скоро предстои да видим
истинска лавина
от нови образователни стартъпи на американската борса. САЩ обаче не е единствената държава, в която сегментът отчита динамичен растеж. Всъщност Азия се развива с дори по-бързи темпове.
От японския стартъп Atama plus, който използва система с изкуствен интелект, за да персонализира обучението на учениците в средното образование, помагайки им да постигнат базови познания за по-кратко време, до Shikho – проект от Бангладеш, който неотдавна набра 1.3 млн. щ. долара рисково финансиране, за да улесни достъпа до качествено обучение за децата от по-малките населени места в страната – регионът изживява истински бум на Edutech стартъпите. При това, страни като Бангладеш, Виетнам, Индонезия и Филипините отчитат динамичен растеж в сектора, редом с лидерите в региона Япония, Китай и Южна Корея.
Развитието на сегмента не би трябвало да е изненада и всъщност в известен смисъл дори е закъсняло – като имаме предвид, че още със създаването на world wide web основната цел на мрежата е именно споделянето на знание. Затова и има логика този тип приложения да се развият много по-рано в сравнение с други дигитални сегменти, като например игрите или музикалните услуги. Така или иначе новите образователни платформи вече са тук и ще останат, а това води след себе си безпрецедентно либерализиране на достъпа до знание – безплатно или на изключително достъпна цена. Сега топката е в потребителите – днес всеки от нас, без значение дали е ученик, или отдавна е завършил училище, може лесно да се сдобие с нови знания, умения и дори професия, или просто да учи за забавление. Достатъчно е само да го поиска.
Текстът е част от бр. 104 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.