Екоминистърът иска „Струма“ да бъде изведена от Кресненското дефиле
Причината – участъкът между Крупник и Кресна минава през защитени зони от Натура 2000

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Строителството на последния участък от „Струма“ може значително да се забави. Причината е, че трасето между Крупник и Кресна минава през защитени зони от Натура 2000. Именно това е и повод министърът на околната среда и водите Борислав Сандов да поиска пътят да бъде изведен извън Кресненското дефиле.
Има положителен ОВОС за изкарване на „Струма“ изцяло извън Кресненското дефиле. Тя може да преминава по склоновете на Пирин, където строителството ще е по-лесно", заяви Сандов в интервю за Nova News.
Той допълни, че проектът може да бъде блокиран, ако се упорства трасето да бъде изградено в дефилето.
Всъщност 23.6-километровият участък е част от лот 3 на аутобана. Той е най-сложният за изпълнение. В момента дейности по него не се извършват, защото трябва да бъде допълнена документацията за защитените видове в две зони по Натура 2000. Такъв ангажимент пое страната ни пред Европейската комисия.
Припомняме, че ЕК веднъж вече отказа да финансира строителството на магистралата именно заради защитените зони, през които минава. Планът е трафикът по АМ „Струма“ да бъде разделен на две, като в посока Гърция да минава през съществуващия път през дефилето, а в посока София – по нов път източно от него.
Този вариант е по-скъп и по-ощетяващ за природата", коментира Сандов.
В края на миналата година стана ясно, че лот 3 ще бъде вкаран в новата оперативна програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. Проектите по нея обаче все още очакват одобрение от ЕК.
Припомняме, че нередности бяха констатирани и в участъка мeждy Блaгoeвгpaд и Cимитли. Регионалното министерство откри тpи cвлaчищa oт двeтe cтpaни нa тyнeл „Жeлeзницa“, ĸoйтo e чacт oт лoтa нa мaгиcтpaлaтa. Отсечката между Драгичево и Долна Диканя от магистралата пък от години не може да получи Акт 16. Това стана ясно след фаталния инцидент, при който 45 македонски граждани загубиха живота си.