ЕП не спря строежа на „Струма“ през Кресненското дефиле
Заради петицията на България можеше да се наложи да връща еврофинансиране

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Архив
Комисията по петиции на Европейския парламент (ЕП) реши да закрие петицията срещу строежа на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле. Това стана ясно след изслушване на евродепутати в ресорната комисия, предава БТА.
Пред парламентарната комисия вносителят на петицията, българинът Димитър Василев, обясни, че от 20 години хора с имоти край Кресненското дефиле настояват от там да не минава магистрала. Според него изграждането на пътната артерия ще се отрази негативно на природата и на туризма в региона. Авторите на петицията настояваха проектът да бъде спрян.
Според българските евродепутати притесненията на местните хора са неоснователни. „Проектът за АМ „Струма“ е основен инфраструктурен проект за България, но и за ЕС. Изграждането на трасето ще даде огромен икономически тласък на областта. Дефилето взема стотици жертви годишно“, коментира евродепутатът Емил Радев ЕНП/ГЕРБ. На подобно мнение е и Ангел Джамбазки, който заяви, че този път е важен не само за българския интерес, но и за европейския. По този път пътуват гърци, румънци и други европейски граждани, добави още той.
Председателят на парламентарната комисия Долорес Монсерат (ЕНП) отбеляза, че наблюдението на евродепутатите повече не се налага, защото Европейската комисия би одобрила проекта за строеж, само ако отговаря на изискванията за опазването на околната среда.
Представител на Европейската комисия посочи, че българският проект е бил подложен на оценка и са поставени въпроси, на които се очаква отговор от властите у нас. По неговите думи ЕК е дала да се разбере, че ще одобри проекта, само ако отговаря на всички технически показатели и на изискванията за опазването на природата. Целта е магистралата през Кресненското дефиле да запази биоразнообразието в региона, като в същото време бъде решен и проблемът с катастрофите, които са взели над 200 жертви през последните 9 години.
Припомняме, че в края на месец октомври стана ясно, че ЕК отказа да финансира дострояването на магистралата в участъка на Кресненското дефиле. Причините за отказа е, че трасето, одобрено с оценка за въздействие на околната среда преди две години, не е същото, като това, за което страната ни иска да получи финансиране от Брюксел.
След внасянето на петицията пред ЕК имаше две възможности - да остави петицията отворена или да я затвори. В първия случай текстът трябваше да се гласува, което можеше да бъде последвано от реакция на други органи и институции. Вследствие на закриването на петицията става ясно, че строеж през дефилето на практика се позволява, но страната ни има два месеца да отговори на ЕК до два месеца и да изясни недоразуменията по проекта.
Припомняме, че в средата на месец ноември евродепутатът Ангел Джамбазки заяви пред Нова телевизия, че заради тази петиция може да се наложи България да връща евросредства. Беше съобщено, че евродепутатът Радан Кънев е внесъл предложение в комисията по петициите към ЕП документът да бъде гласуван. Той е изготвен преди две години от коалицията „За да остане природа в България“, но досега не са предприемани действия по него.