Етика на безпилотните коли: Кого да пожертват при неизбежна катастрофа?

Някои компании вече тестват свои автономни превозни средства по улиците

Етика на безпилотните коли: Кого да пожертват при неизбежна катастрофа?

Снимка: Media Lab, MIT

Безпилотните автомобили са една от технологичните тенденции на бъдещето. Някои производители вече внедряват частичен автопилот, а все по-често се съобщава за стартирали тестове на напълно автономни коли. Един от най-сериозните казуси по темата е този за сигурността на пътя и последиците от евентуална катастрофа. 

В същия контекст възниква и въпросът: ако е поставен в ситуация на неизбежна катастрофа, но все пак има избор, кого „умният” автомобил трябва да пожертва? Пешеходеца или пасажерите? 

Този остър етичен конфликт са се опитали да анализират учените от MIT Media Lab в рамките на своя игрови експеримент Moral Machine, стартирал още през 2014 г., пише BBC. През изминалите няколко години те събират 40 млн. отговора на хора от целия свят, а последвалите анализи показват колко различни са нагласите по Земята. 

На участниците в анкетата са били представени няколко варианта на сценарий, включващ безпилотен автомобил с препятствие пред него и случайни пешеходци. Сега, 4 години след старта на експеримента, екипът публикува анализ на данните в сп. Nature. 

Резултатите показват, че хората като цяло предпочитат да спасят хора, вместо животни; да пощадят колкото се може повече на брой животи; и по-скоро да спасят млади хора отколкото възрастни. 

Наблюдават се и по-малки тенденции, например за спасяването на жени вместо мъже, на хора с по-висок статус вместо на такива с по-нисък, както и на пешеходците вместо на пътниците. 

В проучването са се включили 490 000 души. Любопитно е твърдението на изследователите, че характеристики като пол, възраст и религиозни убеждения не са оказали осезаем ефект върху отговорите им. 

Налице са обаче различия в отношението на респондентите според това къде живеят самите те. Французите например демонстрират сходен начин на мислене, фокусиран върху вземането на решение на база броя на хората, докато в Япония отдават по-малко значение на количеството. 

Страните, където са най-склонни към спасяването на пешеходците: 

1. Япония 
2. Норвегия
3. Сингапур. 

Страните, където са най-малко склонни към спасяване на пешеходци: 

1. Китай 
2. Естония
3. Тайван 

Страните, където са най-склонни към спасяването на млади хора: 

1. Франция 
2. Гърция 
3. Канада 
4. Великобритания

Страните, където са най-малко склонни към спасяването на млади хора: 

1. Тайван
2. Китай
3. Северна Корея 
4. Япония 

Изследователите от MIT изтъкват, че тяхното онлайн допитване не е контролирано проучване и не дава цялостен отговор на сложната дилема. Надеждата им обаче е, че Moral Mashine ще предизвика глобален разговор по казуса с автономните автомобили. 

„Никога в историята на човечеството не сме позволявали на машина да решава самостоятелно кой трябва да живее и кой трябва да умре, за по-малко от секунда и без надзор в реално време”, се изтъква в анализа. 

Там се посочва още, че „преди да дадем на нашите автомобили да вземат етични решения, трябва да имаме глобален разговор, за да изразим предпочитанията си към компаниите, които ще разработват моралните алгоритми, както и към политиците, които ще ги регулират”.

В Германия например вече има закон, който гласи, че безпилотните автомобили трябва да избягват наранявания или смърт на всяка цена. Текстът е категоричен и за това, че алгоритмите никога не трябва да решават какво да правят въз основа на възраст, пол или здраве на пътниците или пешеходците. 

Коментари: 0