Фериботният комплекс-Варна от години работи незаконно
Терминалът няма удостоверение за експлоатационна годност и не е вписан в регистъра на пристанищата

~ 3 мин.
Фериботният комплекс-Варна от години „функционира в нарушение на разпоредбите на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България относно реда за извършване на пристанищни услуги и относно сигурността на пристанищата”. Това е цитат от докладна, изпратена от изпълнителния директор на ИА „Морска администрация” (ИАМА) капитан далечно плаване Живко Петров до транспортния министър Росен Желязков. Оказва се, че фериботният терминал работи, въпреки че няма издадено Удостоверение за експлоатационна годност и че не е вписан в регистъра на пристанищата у нас.
Както Economic.bg вече писа години наред Фериботният комплекс работи само в светлата част на деня и по заявка. Оператор на комплекса е „БДЖ-Товарни превози“, което е „назначено предприятие” по сключените от България международни спогодби за фериботни превози. Понякога приема фериботните кораби, оперирани от „Параходство български морски флот“, „Варнафери” и „Укрфери”, както са заявени по разписание, а понякога отказва с часове претоварните операции. В резултат на забавянето операторите на фериботите губят не само солидни средства – от порядъка на 1000 и повече долара на час, но също и доверието на клиентите си.
Поради това, пише капитан Петров до министър Росен Желязков, „… и към настоящия момент не сме в състояние да Ви предложим да издадете удостоверение за експлоатационна годност за пристанищния терминал Фериботен комплекс-Варна и същият да бъде вписан в Регистъра на пристанищата на Република България, поради не до край решения проблем кой ще извършва пристанищните дейности и услуги на терминала”. Неустановеното положение,при което едно държавно предприятие да е собственик на терминала, а друго – да оперира акостиращите на него фериботни кораби, явно създава проблем, чието решение може да се намери в прехвърлянето на комплекса към „Пристанище Варна” ЕАД – дружеството, чиято работа е именно да извършва претоварни операции на кораби.
В крайна сметка шефът на ИАМА посочва, че има само две възможни решения. Първото е „да се пристъпи към преустановяване на дейността на терминала и забраняване влизането, приставането и обработването на кораби на него”, пише капитан Петров, като веднага посочва, че „отчитайки чувствителността на проблема, включително и с оглед на задълженията на Република България…”, то не е препоръчително.
Второто решение е „да разпоредите на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ и „Пристанище Варна“ ЕАД да положат усилия и в максимално кратък срок да приключат процеса на фактическо предаване на терминала и да представят изискуемите документи, с оглед законосъобразното успешно провеждане на процедурите по издаване на удостоверение за експлоатационна годност и вписване в Регистъра на пристанищата, така че в най-скоро време пристанищен терминал Фериботен комплекс-Варна да започне да функционира в съответствие с нормативните изисквания”, завършва докладната си до министър Росен Желязков шефът на ИАМА капитан Живко Петров.
Очаква се министър Желязков в бърз порядък да предложи на Министерския съвет да гласува прехвърлянето на фериботния комплекс от капитала на ДППИ към активите на „Пристанище Варна” ЕАД.
Както Economic.bg вече писа години наред Фериботният комплекс работи само в светлата част на деня и по заявка. Оператор на комплекса е „БДЖ-Товарни превози“, което е „назначено предприятие” по сключените от България международни спогодби за фериботни превози. Понякога приема фериботните кораби, оперирани от „Параходство български морски флот“, „Варнафери” и „Укрфери”, както са заявени по разписание, а понякога отказва с часове претоварните операции. В резултат на забавянето операторите на фериботите губят не само солидни средства – от порядъка на 1000 и повече долара на час, но също и доверието на клиентите си.
Последният отказ – от 23 октомври, за обработка на „Героите на Севастопол”, наля ново солидно количество масло в огъня. Това заставя шефа на ИАМА капитан Живко Петров да търси съдействие от министър Росен Желязков за решаването му. В докладната си до министъра капитан Петров посочва, че по проблема „се работи вече много години”, но въпреки това той „все още не е намерил своето разрешение”. В търсене на това решение Фериботният комплекс-Варна е прехвърлян между БДЖ към НК „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ), а след това – и на ДП „Пристанищна инфраструктура” (ДППИ). Последното пък не инвестира в поддръжката на терминала с мотива „ниска ефективност”, т.е. малък обем на превозите.
Поради това, пише капитан Петров до министър Росен Желязков, „… и към настоящия момент не сме в състояние да Ви предложим да издадете удостоверение за експлоатационна годност за пристанищния терминал Фериботен комплекс-Варна и същият да бъде вписан в Регистъра на пристанищата на Република България, поради не до край решения проблем кой ще извършва пристанищните дейности и услуги на терминала”. Неустановеното положение,при което едно държавно предприятие да е собственик на терминала, а друго – да оперира акостиращите на него фериботни кораби, явно създава проблем, чието решение може да се намери в прехвърлянето на комплекса към „Пристанище Варна” ЕАД – дружеството, чиято работа е именно да извършва претоварни операции на кораби.
В крайна сметка шефът на ИАМА посочва, че има само две възможни решения. Първото е „да се пристъпи към преустановяване на дейността на терминала и забраняване влизането, приставането и обработването на кораби на него”, пише капитан Петров, като веднага посочва, че „отчитайки чувствителността на проблема, включително и с оглед на задълженията на Република България…”, то не е препоръчително.
Второто решение е „да разпоредите на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ и „Пристанище Варна“ ЕАД да положат усилия и в максимално кратък срок да приключат процеса на фактическо предаване на терминала и да представят изискуемите документи, с оглед законосъобразното успешно провеждане на процедурите по издаване на удостоверение за експлоатационна годност и вписване в Регистъра на пристанищата, така че в най-скоро време пристанищен терминал Фериботен комплекс-Варна да започне да функционира в съответствие с нормативните изисквания”, завършва докладната си до министър Росен Желязков шефът на ИАМА капитан Живко Петров.
Очаква се министър Желязков в бърз порядък да предложи на Министерския съвет да гласува прехвърлянето на фериботния комплекс от капитала на ДППИ към активите на „Пристанище Варна” ЕАД.