Ferrari – Лукс и стил… и скъпи акции

Ще си заслужава ли инвестицията, коментира Никола Илчев от \"Елана\"

Ferrari – Лукс и стил… и скъпи акции
268 ~ 2 мин. четене

Ferrari обяви плановете си да стартира на Уолстрийт в средата на октомври, като за момента няма обявен диапазон на цена на акциите, както и точна дата на първичното публично предлагане. Очакванията са Fiat да продаде 10% от собствеността си във Ferrari. Висшият мениджмънт оценява Ferrari на около 11 млрд. евро или очакваните приходи от IPO на стойност приблизително 1.1 млрд. евро.

Бутиковата марка няма нужда от представяне – тя е предпочитана заради качественото и луксозно изпълнение. Всеки автомобил се произвежда ръчно за няколко месеца, а клиентът може да определи подобренията на колата и нейните специфики.

Публичното предлагане на Ferrari изглежда интересно събитие за инвеститорите. Засега са избрани банките, ангажирани за събитието на Нюйоркската фондова борса, които са: BofA Merrill Lynch; UBS Investment Bank и Banco Santander. Публикуван е проспект, но няма все още детайли около параметрите на IPO-то. Знае се само, че се очаква за средата на октомври.

Въпреки че марката е легендарна и всички погледи се обръщат към потенциалните борсови акции, някои предварителни детайли карат пазарните играчи да са предпазливи.

Пазарът на луксозни автомобили за възстановява значително през последната годината и половина, както е представено на графиката. Броят продадени автомобили, които имат цена над 150 000 евро и мощност над 500 к. с. остава под рекордните стойности регистрирани през 2007 г. Продажбите на Ferrari през този период са много по-стабилни, като се изменят само в рамките на 20% в сравнение с над 40% намаление по време на кризисните 2008-2009 г. Това се дължи на поддържането на ниски обеми на производство в сравнение с търсенето, както и на по-големия брой модели в гамата, показващи постоянството на Ferrari.


През 2014 г. пазарният дял на Ferrari на автомобилния пазар луксозно изпълнение е 22.9%,; 25.0% пазарен дял в сегмента на спортните автомобили; и 18.8% пазарен дял в GT-сегмента. Миналата година беше сравнително успешна за Ferrari с оглед на реализираната нетна печалба от 265 млн. евро. Всичко това прави общо нови 7 255 автомобила по световните пътища.

Ще си заслужава ли инвестицията?

За да бъде направен такъв анализ е необходимо да съпоставим коефициентите Р/Е (цената на акция към печалбата) на водещите производители в индустрията с тези нз Ferrari спрямо текущите финансови резултати на компанията. Fiat оценява подразделението си на около 11 млрд. евро, което при резултата за 2014 г. отговаря на P/E от 39.06. От друга страна, пазарните анализатори я оценяват на 8.7 млрд. евро или при P/E 33.98. И от двете оценки можем да направим заключение, че този показател е доста по-висок в сравнение от средно P/E 19 за транспортната индустрия в САЩ, където Ferrari ще бъде листната.

Никола Илчев, дилър "Международни финансови пазари", ЕЛАНА Трейдинг

Подкрепи Economic.bg