„Главболгарстрой“ може да строи газовата връзка със Сърбия

КЗК не уважи жалбите на другите претенденти за изграждането на проекта

„Главболгарстрой“ може да строи газовата връзка със Сърбия

Снимка: Twenty20

1872 ~ 3 мин. четене
Антония Симова Автор: Антония Симова

„Главболгарстрой“ може да строи газовата връзка със Сърбия, а изненадващият начин, по който компанията спечели поръчката, е в рамките на закона. Това става ясно от решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) по жалбите на двама от другите кандидат-строители. Най-голямата строителна фирма в България спечели конкурса на държавното дружество „Булгартрансгаз“ с втора най-висока комплексна оценка, след като победителят – консорциум „Кенпайп“, в края на септември се отказа от договора, докато течеше проверка по жалби срещу неговото избиране.

Припомняме, че офертата на „Главболгарстрой“ е с около 3 млн. лв. по-висока – 167.8 млн. лв.

Решението на КЗК сега може да бъде обжалвано във Върховния административен съд (ВАС) в 14-дневен срок. Подобно действие обаче ще забави още повече проекта, който трябваше да бъде готов до май 2022 г. Очакванията са той да бъде завършен в срок от 350 дни, което означава отлагане на пускането му в експлоатация с поне половин година.

Какво се твърдеше в жалбите?

Жалбите в КЗК бяха подадени от консорциум „Нова газ 2021“ и италианската „Бонати“, която заедно със саудитската „Аркад“ участваше в строежа на „Турски поток“ на територията на България. Според тях обявяването на „Главболгарстрой“ за победител е нищожно решение, имайки предвид, че е взето, докато ВАС все още не се бе произнесъл по жалбите срещу „Кенпайп“. Според „Нова газ 2021“ решението е

изцяло лишено от законово основание и пълна липса на предпоставки на приложимата правна норма“, тъй като по време на обжалването във ВАС „Булгартрансгаз“ няма право да извършва никакви действия или да издава актове, свързани с поръчката.

„Нова газ 2021“ оспорва и констатациите на оценителната комисия, според която консорциумът не отговаря на минималното изискване за допустимост по техническите особености и е отстранен от участие в процедурата. Според консорциума „Главболгарстрой“ не отговаря на критериите за допустимост по отношение на икономическото и финансово състояние и на техническите способности. Жалбоподателят посочва, че в офертното предложение на победителите няма ясно обособени етапи на изпълнение и отделни задачи, които следва да се изпълнят в рамките на дейностите по предмета на поръчката и липсва посочване на необходимия брой човешки ресурси, които ще са ангажирани за изпълнението на конкретната задача и дейности.

Италианската „Бонати“ пък посочва в жалба пред Комисията, че

са налице данни, че някои от участниците в различни обединения по оспорваната процедура са били част от едно обединение в предишни възлагания на възложителя, които не са били анализирани от комисията“.

Това, според жалбоподателя, поражда съмнение, че са налице съгласувани практики между участници, но всъщност самата „Бонати“ бе в обединение с друг кандидат за поръчката – „Аркад“ само допреди месеци.

И държавната „Булгартрансгаз“, и „Главболгарстрой“ молят КЗК да остави жалбите без уважение като неоснователни.

Колко е важна газовата връзка със Сърбия?

Дължинaтa нa цялaтa гaзoвa вpъзĸa e нaд 150 ĸм, oт ĸoитo 62 ĸм нa бългapcĸa тepитopия. Зa paзлиĸa oт „Typcĸи пoтoĸ“, пpeз тoзи интepĸoнeĸтop щe мoжe дa ce ocъщecтвявa тъpгoвия – нaпpимep ĸъм Coфия мoжe дa бъдaт извъpшвaни дocтaвĸи oт LNG тepминaлa в Xъpвaтия или пъĸ зa Hиш дa ce дocтaвя aзepcĸи гaз пpeз Бългapия. Това ще позволи реална диверсификация на газовите пазари и в двете страни.

За свързването на газовите мрежи се говори повече от десет години, като проектът бе обявен за приоритетен за Европейския съюз още през 2012 г. Днес Европейската комисия потвърди това, като го включи в петия си списък с проекти от общ интерес.

Магистралата до Сърбия

Строителната компания е напът да спечели и последната отсечка от магистрала „Европа“. В началото на месеца тя подаде най-ниска оферта за последните останали 16.5 км от магистралната отсечка със Сърбия – в участъка между Сливница и връзката при Северната скоростна тангента. Ако спечели поръчката, компанията ще изгради и 2/3 от цялата магистрала. Ha бaзa цeнoвaтa oфepтa и тexничecĸoтo пpeдлoжeниe нa „ГБC – Инфpacтpyĸтypнo cтpoитeлcтвo“ e мнoгo вepoятнo имeннo oбeдинeниeтo дa бъдe пoбeдитeл в oбщecтвeнaтa пopъчĸa

Подкрепи Economic.bg