Хаосът с полетите в Европа блокира летните пътувания
Работните стачки с искания за по-високи заплати и по-добри условия на труд продължават, а авиокомпаниите търсят начини да тушират напрежението

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Стачките и недостигът на персонал принуждават авиокомпаниите да отменят хиляди полети. Това причинява дълги опашки и чакайки с часове на големите летища в Европа, попарвайки надеждите за горещо първо лято след широкоразпространените локдауни и забрани за пътувания, свързани с COVID, пише Reuters в свой анализ по темата.
Недоволството на работещите
След масовите съкращения на работни места и заплати, когато COVID-19 спря пътуванията, служителите в индустрията – от пилоти до превозвачи на багаж – искат големи увеличения на възнагражденията и по-добри условия на труд.
Norwegian Air през юни се съгласи да увеличи заплатите на пилотите с 3.7%, наред с други предимства, за да избегнат стачки на работещите.
Скандинавският превозвач SAS и ирландският Ryanair през юли се споразумяха с някои профсъюзи, представляващи техните пилоти, докато British Airways и KLM подписаха споразумения за по-високи заплати с наземния персонал. Стачките засегнаха стотици хиляди пътници в ключовия отпускарски период.
Lufthansa
Пилотите на германския водещ превозвач Lufthansa гласуваха на 31 юли в подкрепа на стачните действия. Членът на управителния съвет на синдиката на пилотите Vereinigung Cockpit (VC) Марсел Гроелс каза, че гласуването не означава непременно стачка и че те са готови да преговарят. VC изисква 5.5% увеличение на заплатите тази година за своите пилоти и автоматична инфлационна компенсация след това.
Lufthansa вече бе разтърсена от стачка на наземния си персонал на 27 юли, което я принуди да отмени повече от 1000 полета. Профсъюзът Verdi настоява за увеличение на заплатите с 9.5% за около 20 хил. работници и предупреждава, че може да има нови стачни действия.
Ryanair
Членовете на испанския профсъюз на кабинния екипаж на Ryanair планират да стачкуват четири дни в седмицата до януари следващата година, за да отвоюват по-високо заплащане и по-добри условия на труд, съобщи профсъюзът USO на 27 юли. Стачката, подкрепена и от Sitclpa, ще се провежда от понеделник до четвъртък всяка седмица от 8 август до 7 януари 2023 г.
Работниците на Ryanair също предизвикаха смущения на много испански летища през юли, когато протестираха за няколко дни, главно през уикендите.
Easyjet
Базираните в Испания пилоти на Easyjet заявиха на 29 юли, че ще стачкуват девет дни през август. Пилотите ще протестират от базите в Барселона, Малага и Палма де Майорка. Междувременно базираният в Испания кабинен екипаж на Easyjet преустанови своята стачка, планирана за 29 – 31 юли, след като постигна сделка с компанията. Работниците недоволстваха преди това през юли, което доведе до отмяна на някои полети на бюджетната авиокомпания и закъснения.
Пилотите на SAS на 19 юли прекратиха своята 15-дневна стачка, която отмени 3700 полета, засегна 380 хил. пътници и постави бъдещето на превозвача под съмнение.
Летните полети
Авиокомпаниите, включително Lufthansa, British Airways, easyJet, KLM и Wizz Air, премахнаха хиляди полети от летните си графици, за да се справят с прекъсванията, докато големите летища също предприеха стъпки за ограничаване на трафика.
На 12 юли летище Heathrow в Лондон поиска от авиокомпаниите да спрат продажбата на билети за летни полети, след като ограничи броя на пътниците, преминаващи през аеропорта, до 100 хил. на ден. Ходът бе предприет, за да се намали чакането, проблемите с багажите и анулацията на полетите.
Недостиг на персонал
Летищата и авиокомпаниите се борят да наемат повече работници, като търсят от пилоти до персонал за сигурност и граничен контрол. Много от тях напуснаха по време на кризата с COVID-19. Ръководителите в индустрията казват, че е трудно да се наемат хора за често физически натоварваща, сравнително нископлатена работа на летища, разположени извън града. Обучението на нови служители и получаването на разрешение за работа на летищата също отнемат месеци.
Летище "Шипол" в Амстердам се съгласи да плати на 15 хил. чистачи, работници по багажа и служители по сигурността по 5.25 евро на час допълнително, за да продължат работа и през лятото. Едно от най-натоварените летища в Европа трябва да наеме 500 служители по сигурността. В момента има 58 хил. работници на и около летището, което е с 10 хил. по-малко, отколкото преди пандемията.
Според летищния оператор Groupe ADP и CDG Alliance летищата "Шарл де Гол" и "Орли" в Париж трябва да наемат 4000 работници, главно в областта на сигурността, поддръжката и търговията на дребно. Повече от 20 хил. души са били съкратени в "Шарл де Гол" по време на пандемията, според профсъюза CGT.
Компанията за сигурност на летището ICTS, която оперира в "Шарл де Гол", предлага еднократен бонус от 180 евро на онези, които отложат ваканцията си след 15 септември, и 150 евро за служители, които привлекат нови служители, според представител на профсъюза CGT.
Летището във Франкфурт – най-натовареният център на Германия – нае отново близо 1000 служители за наземните услуги, след като съкрати около 4000 по време на пандемията, но ще продължи да изпитва затруднения поради липса на работници през следващите два или три месеца, съобщи неговият оператор Fraport.
Германия планира да ускори издаването на разрешителни за работа и визи за няколко хиляди чуждестранни летищни работници, главно от Турция, за да облекчи хаоса при пътуванията. Според летищната асоциация ADV около едно на всеки пет работни места за сигурност, чекиране и обслужване на самолети остава свободно.