Храната е здраве
Да започнеш нещо ново от нулата – примери от два български бранда

© ECONOMIC.BG / BEEZZY
Борислав Станимиров търси клиенти на изложения и фермерски пазари
Как да започнем бизнес? С добра идея, с ентусиазъм, с намерението да решим определен проблем на хората, да им доставим радост, а защо не и чрез храната да им помогнем да си осигурят по-добро здраве...
В бизнеса е важна нагласата към него. Ако силно вярвате в това, което правите, ще успеете. Ако тръгнете с очаквания за трудности и изпитания, няма да ви се разминат. А ако не сте уцелили нишата и точното време, не е нужно да сте като Сизиф и камъка. Добре е да имате ясен отговор защо сте избрали точно този бизнес, а не нещо друго. Ще се наложите на пазара, ако предложите полезност за хората, ако виждате перспектива и съумеете да изградите нов бизнес модел и да проправите свой път на развитие. Риск винаги има и затова внимавайте с парите на заем, но не забравяйте, че и прекалената предпазливост може да не е най-добър приятел.
Много важно е да получавате удоволствие от това, което правите и тогава малките недоразумения и трудностите ще се преживяват по-лесно. Toвa, чe cте вдъxнoвeни oт eднa идeя, нe e дocтaтъчнo. Tpябвa дa я пoпyляpизиpaтe и да paбoтите yпopитo за нейната реализация. Bcичĸи ycпeшни предприемачи обикновено ca paбoтили пoвeчe oт дpyгитe. Или просто са имали нещо много повече от тях. В бизнеса е важно качеството. Не започвайте бизнес, ако вашето предложение е с по-лошо качество от съществуващото на пазара. Bcичĸи oнeзи, ĸoитo имат знaчими бизнес пocтижения, ca вяpвaли в това дo тoчĸaтa нa aбcypдa. Такава увереност се самоподхранва и подклажда вътрешно. Без нея как другите да повярват във вашия продукт или услуга…
Представяме два бизнеса в областта на храните и здравето:
ЕНЬОВДЕН за растителните масла и ползите от тях
Васил Райчев навлиза в нишата на ръчно приготвяните продукти, а 12-годишният му син помага в ролята на „търговски директор“
Васил Райчев запалва и у сина си предприемаческата искра – Снимка Личен архив
Семената са изворът, от който тръгва всичко, без тях природата не може да се възпроизвежда - това напомня серийният предприемач Васил Райчев. Той е създател на бранда „Еньовден“ за ръчно приготвяни студено пресовани масла - от лен, тиква, орех, слънчоглед, кориандър, черен кимион, бял трън, коноп, сусам, кайсия, лешник: „От всяко семе, което съдържа масло, може да се направи извлек. Работим с най-различни семена и ядки и ако се отглеждат в България, предпочитаме местното производство“.
Добро начало
Васил Райчев започва да експериментира с направата на масла в самото начало на пандемията през 2020 г. Чете за тях и се интересува, купува си машина. В началото подарява произведеното, за да получи обратна връзка и да проследи какво е въздействието. Например маслото от черен кимион бързо нормализира кръвната захар на негов приятел с диабет и ред други заболявания. За Васил Райчев маслата са продукт и знание, което иска да сподели с хората, тъй като малцина са наясно, че това е „течно злато“: „Семето е есенцията на растението, а маслото е най-важната част от семето“.
Храната е лекарство
Васил Райчев е предприемач, осъзнал, че най-големият подарък за всеки е здравето - загубиш ли го, то не се възстановява лесно. Марката „Еньовден“ черпи вдъхновение от разбирането на Хипократ „Храната да е лекарство и лекарството – храна“. Искрата, от която у Васил Райчев пламва огъня на това производство, е интересът му към билките. Преди години си купил земя, посадил лечебни растения, сблъскал се с всички несгоди на желанието да прави нещо на село. Убедил се, че пазарът на етерични масла е манипулиран, има много нелоялна конкуренция между държавите. Три години „ходил по мъките“, изразходил много енергия и средства, но поне разбрал, че това не е неговата посока. Така се насочил към студено пресованите масла от семена и ядки. Пробив на пазара се надява да направи с разпространяването на информация за техните полезни качества.
Ефект
Маслата се ползват за подобряване на здравето, за освежаване вкуса на храната и заради козметичния им ефект. Коноп, лешник, бадем, сусам, кайсия са добри за кожата, но най-забележим ефект дава маслото от ядки на синя слива, което набира голяма популярност напоследък. Време е хората да опознаят ползите от маслата и да ги прилагат съобразно своите нужди. Белият трън е полезен за черния дроб. Масово обаче не се знае, че активната съставка силимарин не е разтворима нито във вода, нито в масло. Силимаринът, важен за черния дроб, остава най-вече в брашното, а то е вторичен продукт след отделянето на маслото. Черният кимион е имуностимулатор и има силно регенеративно действие. В кайсиевите ядки се съдържа витамин B17, който убива раковите клетки. Лененото масло е чистач на кръвоносните съдове.
Предай нататък
Още от 3-4-годишен неговият син Румен, който сега е на 12, гледа канали за кулинария и пътешествия. Започват да готвят заедно, после момчето получава позволение да експериментира в кухнята. Избира си да е търговски директор на „Еньовден“, има визитна картичка, прави презентации, извършва продажби. „Желязото се кове, когато човекът е малък“, уточнява Васил Райчев. А младият предприемач добавя: „Към тази дейност ме влече това, че правя нещо смислено. Така съм полезен за хората, но и за семейния ни бизнес. От баща ми научих, че колкото повече едно нещо се търси, толкова повече се продава. С достъпни цени опитваме да наложим студено пресованите масла на българския пазар като нещо вкусно и полезно“.
BEEZZY за меда и жилото
Борислав Станимиров си е поставил задачата чрез иновативен подход и маркетингови инструменти един традиционен продукт да блесне на пазара
Когато Борислав Станимиров забелязал, че на пазара на пчелни продукти у нас липсват иновативни предложения, го огрява идеята да комбинира с изсушени добавки и да се получи крем мед с различни здравословни съставки. Бързо се заел да разработи рецепти. После стига и до цялостната концепция за бранда BEEZZY. Той е само на 27, от София е и стремежът да е ангажиран с вълнуващи неща го тласнал към предприемачеството. Винаги е влагал сърце във всичко, което прави: работил е в корпоративната сфера, бил е в държавния сектор. Опитът като полицай го научил на дисциплина, овладял стреса, свикнал да реагира адекватно, без да се поддава на паника и първични емоции. Това е особено полезно в бизнеса му днес. Усещането да създава харесван продукт е несравнимо. А то станало възможно заради нежеланието да влезе в „колелото на хамстера“. Пред него е добрият пример на неговия баща, който развива собствен бизнес.
Силата на знанието
Борислав е завършил маркетинг и магистратурата му е по дигитална икономика. Образованието му помага да покаже на практика как да създаде привлекателен продукт и как той да стигне до клиента. Самият той не е израснал в среда на пчелари. Но видял потенциал в това с иновативен подход да предложи нещо, иначе добре познато – чрез бранд, онлайн магазин, привлекателно лого. В тази ниша видял възможност да достигне до по-широк кръг клиенти.
Да събудиш потребителя
Официалният старт на BEEZZY е през пролетта на 2024 г. и този бизнес вече набира сила. Производството става в цеха на партньорска компания в региона на Хасково. Интересът на потребителите се събужда с участия на изложения и фермерски пазари, където потребителите имат възможност да опитат. Използват популяризирането чрез онлайн реклами и прилагат инструменти от целия маркетингов микс.
Маратонско бягане
Стартирането на бизнес Борислав Станимиров сравнява с маратон - в началото се иска да вложиш доста, за да получиш възвръщаемост на по-късен етап. Сложно е да изградиш лоялни потребители, които да харесват продукта, особено когато си малка компания и разполагаш с минимален бюджет за реклама. Банките не дават кредити на нови предприятия на ранен етап. Фондовете също избягват да поемат ангажимент в такъв начален стадий. Установил това, Борислав поставя началото с лични средства, впоследствие приобщава и партньор. Визията ще се разширява с постепенното развитие на бранда. Имат планове за нови продукти. На този етап е рано да се правят дългосрочни планове. Фокусът е върху текущото развитие. Казва, че сладостта на това да си предприемач и да създаваш продукти, е, че всичко е в твоите ръце. Когато успееш, цялата слава и успехът са за теб, ако се провалиш, ще си извлечеш уроците и поуките и това допълнително ще те изгради: „Всеки ден усещаме жилото на предприемачеството, то боде всеки ден по малко“.
Как идва новото
Докато пътувал по една магистрала, го осенило името на бранда BEEZZY. Още в зародиш идеята му била да е нещо, което да се използва и на други пазари. Успехът на BEEZZY ще зависи от интереса и от хората, които им се доверят. Тези супер храни говорят на нов език, те излъчват свежест и са направени в сътрудничество с пчелари, които се придържат към добри практики. Адресирани са към всички, които искат да опитат нещо ново, нещо здравословно.
Текстът е част от бр. 124 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.