Huawei кърви и конкурентите стават все по-хищни

Гигантът страда от ударите на САЩ, а местните компании не крият апетита си да завземат от пазарния му дял

Huawei кърви и конкурентите стават все по-хищни

Снимка: БТА

Мирела Вавова Автор: Мирела Вавова

Бизнесът на Huawei страда от американските санкции, а това все повече настървява местните китайски конкуренти да отхапят от пазарния дял на гиганта. Компании като Xiaomi, Oppo и Vivo вече предприемат агресивни действия, казват запознати от бранша.

Миналата седмица Huawei обяви продажбата на бюджетния си бранд Honor. Стъпката е стратегическа и цели да защити веригата за доставки на гиганта, която се оказа застрашена от санкциите на САЩ. Конкурентите обаче явно вече са надушили кръвта на смартфон пазара.

Xiaomi, Oppo и Vivo повишават прогнозите си за следващата година“, коментира пред Reuters Дерек Уанг. Той е изпълнителен директор, отговарящ за производството на мобилни телефони Realme, които споделят верига за доставки с Oppo.

Според него това е знак, че конкурентите са обнадеждени от трудната ситуация, в която се намира Huawei. Очакванията им са, че ще могат да вземат част от пазарния дял на китайския гигант – възможност, от която Xiaomi първа се възползва през миналото тримесечие.

Затягащата се примка

Трудностите за Huawei се задълбочиха в последните години, през които начело на САЩ бе Доналд Тръмп. Първият по-тежък удар срещу компанията дойде с вкарването ѝ в „черния“ списък на Вашингтон, което на практика забрани на китайския играч достъп до американски софтуер и хардуер.

През август тази година администрацията на президента затегна и правилата за доставка на чипове, намирайки начин как да забрани и на чуждестранните производители да продават на китайската компания. Стъпката заплашва изработката на смартфони, тъй като Huawei е пряко зависима от тези компоненти. Към момента гигантът е натрупал известни наличности, но те се очаква да бъдат изчерпани до месеци. 

Санкциите на САЩ, от една страна, могат да блокират производствената дейност на компанията, а от друга, водят до спад в интереса на западните потребители към бранда. Европейците например никак не са изкушени от устройства без лицензирани Android и мобилни услуги на Google. Заради присъствието в „черния“ списък на Вашингтон обаче новите телефони на Huawei не покриват тези базисни изисквания.

Как изглежда пазарът

Huawei за кратко изпревари Samsung като най-големия производител на телефони в света през първата половина на тази година. След това обаче доставките паднаха с 23-24%, според различните източници на статистически данни.

През третото тримесечие на 2020 г. Huawei все още държи 14.9% от глобалния пазар, по данни на Canalys. Компанията обаче е плътно следвана по петите от Xiaomi, която измести Apple от третата позиция. Китайският играч вече има 13.5%, докато американският конкурент е с 12.4% дял.

Що се отнася конкретно до доставките в Китай, Huawei продължава да е лидер с 41.2% пазарен дял. Компанията е следвана от Vivo (18.4%), Oppo (16.8%) и Xiaomi (12.6%). Другите играчи на местния пазар са с много по-малко присъствие – от тях само Apple може да се похвали с малко по-видимо присъствие (6.2%).

Впечатление прави, че Xiaomi е по-слабо представена като бранд в Китай. Затова пък явно е концентрирала усилията си на запад, където Huawei вече губи позиции.

Коментари: 0