Хубен Черкелов и парите върху изкуство
Размишлявайки върху връзката между политика, финанси, история и изкуство, художникът си създава по-нестандартен маниер на работа

© ECONOMIC.BG / Economic.bg
„Миналото никога не е мъртво, то дори не е минало“ (Уилям Фокнър, „Реквием за една светица“). Този цитат ни отвежда най-близо до идеята на художника Хубен Черкелов, един български арт-провокатор, който от години живее и твори в САЩ, а преди дни откри самостоятелна изложба в София. „Имане“ събра 10 негови платна в Софийски Арсенал – Музей на съвременното изкуство.
Размишлявайки върху връзката между политика, финанси, история и изкуство, художникът си създава по-нестандартен маниер на работа, интерпретирайки картини на значими за изкуството имена, изобразени върху банкноти.
Така творбите на Иван Мърквичка, Антон Митов, Ярослав Вешин, Иван Милев се появяват върху банкноти, печатани през 20-те години в American Banknote Co. и този път върху платна на Хубен Черкелов, нарисувани в ателието му в Ню Йорк.
Идеята на автора да заимства изображенията е да покаже, че ориентирите за време и пространство, за тук и сега, са изчезнали, откривайки повторяемост на ситуации.
Изложбата му в София обаче е вдъхновена само от български банкноти, защото според него, българското изкуство не е особено познато на Запад и иска то да бъде по-познаваемо в чужбина.
Освен паричен знак за художника банкнотата е визуален код, сбор от символи, средство за познаване и оценяване на изкуството като стойност. Тя е и материална единица за най-лесния и естествен международен обмен: създадена по различно време, отпечатана на различни места, тя провокира автора в неговите разсъждения за мястото на твореца и ролята на изкуството.
В настоящите си творби, заимствани от изображения върху финансови инструменти, той използва техника с фолио и акрилни бои. Хубен Черкелов казва, че в тях открива начини, чрез които символните образи легитимират националната идентичност.
В ранните си произведения Черкелов е гледал в друга посока, фокусирайки се върху теми, свързани с периода на прехода в най-новата ни история и постсоциалистическото общество. През последните години за основа на своя живопис авторът ползва визуални образи взети от финансови документи като банкноти, монети, чекове, облигации.
Според художника мисията на изкуството е в статиката – да задържи отлитащото време, да говори и с миналото, и с бъдещето. Да не се превърне в еднодневка, за разлика от вградената сменяемост на почти всичко, което ни заобикаля.
Творби на Черкелов са представяни в Музея на изкуствата Бронкс, Ню Йорк, в Музея Брогън, Флорида, на 54-ото Венецианско биенале, както и в галерии в Бостън, Ню Йорк и др.
Изложбата „Имане“ на Хубен Черкелов ще бъде достъпна в Музея за съвременно изкуство „Софийски арсенал“ от 1 февруари до 11 март.