Hyundai и Kia загубиха партньорството с Apple
Hyundai загуби $3 млрд. от новината, а Kia - $5.5 млрд.
Южнокорейската автомобилна компания Hyundai заяви в понеделник, че вече не води преговори за производството на автономни електрически автомобили на Apple, след като само преди месец двата гиганта потвърдиха напредъка по преговорите помежду си. Акциите на автомобилната Hyundai пропаднаха с 6.2% на борсата в Южна Корея, което изтри 3 млрд. долара от стойността на компанията, предава Reuters.
Акциите на дъщерната компания Kia Corp, която бе сочена от местните медии като вероятния оперативен партньор на Apple, се сринаха с 15%, което се равнява на загуба от 5.5 млрд. долара.
Съобщението сваля завесата на седмиците преговори между вътрешните подразделения в Hyundai. Според Reuters някои ръководители имат опасения относно това да станат производител на американския технологичен гигант в партньорство, напомнящо това на електронната компания Foxconn, която създава iPhone.
Получаваме искания за сътрудничество в съвместното разработване на автономни електрически превозни средства от различни компании, но те са на ранен етап и нищо не е решено. Не водим разговори с Apple за разработване на автономни превозни средства“, заявиха автомобилните производители в понеделник в съответствие с правилата на фондовия пазар, изискващи редовни актуализации на инвеститорите относно пазарни слухове.
Акциите на Kia бяха скочили с 61%, откакто Hyundai първоначално потвърди съобщението на местните медии в началото на януари, че Apple и Hyundai водят дискусии за разработване на самоуправляващи се електрически превозни средства и разработване на батерии в американските фабрики, експлоатирани от Hyundai или Kia.
Новината е изненадваща, тъй като още миналата седмица медии, включително CNBC, съобщиха, че сделката е близо до финализиране. Южнокорейска медиа посочи дори, че двете компании трябва да подпишат договора за партньорството си на 17 февруари.
Агония
Hyundai е традиционно известна с нежеланието си да работи с външни лица, като прави двигатели, трансмисии и дори собствена стомана във вертикално интегрирана верига за доставки като вторият по големина конгломерат в Южна Корея.
Въпреки че акциите на Kia и Hyundai нараснаха около новините за преговорите, според хората, запознати с въпроса, вътрешното противопоставяне компанията да се превърне в производител на Apple е било значително.
Измъчваме се как да го направим, независимо дали е добре да го направим или не. Ние не сме компания, която произвежда автомобили за други“, заяви изпълнителен директор на Hyundai, запознат с вътрешните дискусии по този въпрос, пред Reuters през януари с молба за анонимност.
Apple от своя страна се стреми да произведе пътническо превозно средство, което може да включва собствена технология на батерията още през 2024 г. Компанията е известна с това, че държи продуктовите си планове под строга тайна и никога не е признавала разговори с автомобилния производител за изграждането на превозни средства.
Анализаторите заявиха, че преговорите може да са пропаднали поради евентуално настояване на Apple, че ролята на Hyundai ще бъде само на производител на оборудване, а не на стратегически партньор.