И други инвеститори проявяват интерес към летище Горна Оряховица
Миналата година швейцарската компания Juwelis Global Advantage AG поиска да придобие капиталово участие в концесията на аеропорта

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Към летището в Горна Оряховица проявяват интерес и други потенциални инвеститори, каза транспортният министър Николай Събев по време на петъчния парламентарен контрол. Според него държавата трябва да осигури най-добрите възможности за развитието на аеропорта чрез най-добрия инвеститор. Но дотогава транспортното министерство ще настоява сегашният концесионер да изпълнява стриктно ангажиментите си,
Въпросът за съдбата на аеропорта дойде от Явор Божанков (БСП), който пожела да разбере какви са намеренията на ресорното ведомство.
От 2016 г. ĸoнцecиoнep нa лeтищeтo e ĸoнcopциyмът „Гpaждaнcĸo лeтищe Гopнa Opяxoвицa“, в ĸoйтo 95% дъpжи фиpмa, индиpeĸтнo cвъpзaнa c бизнecмeнa Pyмeн Гaйтaнcĸи. B ĸoнcopциyмa yчacтиe имaшe и ĸapдиoxиpypгът Гeнчo Haчeв. Дъpжaвнaтa ĸoмпaния „Лeтищe Гopнa Opяxoвицa“ дъpжи ocтaнaлитe 5%. Cpoĸът нa ĸoнцecиятa e 35 гoдини.
Припомняме, че миналата година швейцарската компания Juwelis Global Advantage AG заяви официално намерението си да придобие капиталово участие в концесията на летището. В средата на януари Събев заяви, че Министерството на транспорта няма да разреши смяната на концесионера. Мотивът – този, който е сключил договора, е редно да изпълнява ангажиментите си, а не да прехвърля концесията на трети лица.
Днес министърът каза, че намерението на швейцарската компания все пак ще бъде анализирано и ще се вземе предвид въздействието ѝ върху концесията. Министерството анализира дали инвеститорът отговаря на критериите в конкурсната документация, на които отговаря дружеството, чиито дялове иска да придобие.
Събев уточни, че държавата трябва да е сигурна, че евентуално новият инвеститор може да изпълнява ангажиментите на концесионера по договора.
Има заявено намерение, разглежда се и ако не съответства, ще бъде отхвърлено“, каза министърът.
Той напомни, че до момента извършените инвестиции са в размер на малко над 5 млн. лв., въпреки че по план те трябва да достигнат 32 млн. лв. Отделно изплатените концесионни възнаграждения от юли 2020 г. до момента са в размер на малко над 111 хил. лв.
Министърът посочи, че ведомството оценява високо потенциала на летището за бъдещото развитие на региона, включително и в светлината на интермодалния терминал.
Съдбата на терминала в Горна Оряховица е доста несигурна. Първоначално проектът бе вкаран в Плана за възстановяване и устойчивост от ГЕРБ. С идването на служебното правителство обаче той бе изваден и остана без финансиране. Бившият служебен вицепремиер по европейските въпроси Атанас Пеканов тогава обясни, че нямa дocтaтъчнo дoĸaзaтeлcтвa, чe Гopнa Opяxoвицa e пpaвилнoтo мяcтo зa изгpaждaнeтo му.
От думите на ресорния министър сега стана ясно, че проектът е включен в списъка по ОП „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г. Интермодалният терминал ще е част от цялостна модернизация на жп възел в Горна Оряховица, която предвижда пълно обновяване на жп линията, контактната мрежа, товарната и разпределителна гара и други дейности.
Събев уточни, че в момента се готви проект за техническа помощ, изготвя се и документация за обществена поръчка за предпроектни проучвания, а след това и за инженеринг. Обществената поръчка за инженеринга ще бъде обявена след като проектът за техническа помощ бъде одобрен за финансиране по програмата. Министърът очаква това да стане през лятото на тази година.