Няма да има смяна на концесионера на Летище Горна Оряховица

Концесионерът трябва да изпълнява задълженията си по договор, заяви транспортният министър Николай Събев

Няма да има смяна на концесионера на Летище Горна Оряховица

Снимка: БТА

1148 ~ 2 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Министерството на транспорта няма да разреши смяната на концесионера на международното летище в Горна Оряховица. Това стана ясно от отговор на ресорния министър Николай Събев на въпрос за съдбата на аеропорта, зададен от Димитър Николов (ГЕРБ-СДС).

Събев се позова на условията по сключения концесионен договор. Подобна смяна не може да бъде направена без съгласието на държавата.

Този, който е сключил договора, е редно да изпълнява ангажиментите си, а не да прехвърля концесията на трети лица“, заяви Събев.

От 2016 г. концесионер на летището е консорциумът „Гражданско летище Горна Оряховица“, в който 95% държи фирма, индиректно свързана с бизнесмена Румен Гайтански. В консорциума участие имаше и кардиохирургът Генчо Начев. Държавната компания „Летище Горна Оряховица“ държи останалите 5%.

Срокът на концесията е 35 години, като през първите 4 години трябваше да бъдат инвестирани 22.4 млн. лв. в модернизацията на летището. Заради това концесионерът бе освободен от плащане на концесионни такси към държавата за същия период. Общата стойност на инвестиционната програма е 32.1 млн. лв.

Малко преди изборите през април кабинетът на Бойко Борисов разреши да даде още 4 години на концесионера, за да инвестира въпросните 22.4 млн. лв. Мотивите бяха свързани с пандемията и удара ѝ върху авиационната индустрия.

През март 2020 г. пък стана ясно, че се готви смяна на концесионера. Едва през миналата година обаче смяната бе поискана официално. Оказа се, че швейцарската компания Juwelis Global Advantage AG иска да придобие капиталово участие в концесията. По информация на „24 часа“ компанията дори е рекламирала „Зелено българско летище“ на официалния си сайт.

Летището в Горна Оряховица е с почти 100-годишна история. Основано е през 1925 г. и е било ползвано от военната авиация. Използвало се е като транзит за пътнически и товарни полети между София и Варна.



Подкрепи Economic.bg