И Skoda откри проблеми в поръчката на БДЖ за новите влакове
Ръководството на българските железници, представители на Министерството на транспорта, както и специалисти от консултантската компания се събраха днес, за да намерят изход от ситуацията

Снимка: Economic.bg/Краси Свраков
Недоволните от обществената поръчка на БДЖ за закупуване на 42 мотрисни влака се увеличават. Във вторник германската Siemens потвърди, че е изпратила писмо към жп дружеството с искане за промяна на част от условията и техническите параметри. Днес от БДЖ потвърдиха, че и чешкият производител на влакове Skoda също е поискал да се пренапише обществената поръчка.
Според жп превозвача няма нищо необичайно, тъй като в 10-дневен срок заинтересованите от търга могат да изпратят искане с предложения за изменение в поръчката.
Според OffNews обаче, днес се е провела среща между ръководството на БДЖ, представители на Министерството на транспорта, както и специалисти от консултантската компания Ernst & Young, които да намерят изход от създалата се към момента ситуация. По закон „Холдинг БДЖ“ има 14 дни, в които да отговори на писмата с препоръки на компаниите, а в противен случаи те могат да се обърнат с жалби към Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
През август миналата година Ernst & Young, на която бяха платени 100 хил. лв., за да подготви документацията по търга, се обърна към четири водещи фирми в производството на влакове (между които Siemens и Skoda) за евентуална индикативна стойност на поръчката.
Българо-китайската търговско промишлена палата също изпрати писмо-протест до "Холдинг БДЖ" срещу условията на търга. Според Лъчезар Динев, председател на сдружението, така публикуваните условия водят директно към една конкретна компания, предложила най-близката индикативна оферта. Справка в индикативните оферти, предложени миналата година показва, че най-близката такава е на полската компания ПЕСА Бидгош – 390 млн. лв.
Динев обясни, че първоначалната идея, заложена в обществената поръчка, е периодът за поддръжка и ремонт на мотрисите да бъде 30 години. Към момента срокът, подаден в офертата е 15 години, което според Динев е точно, колкото е жизненият цикъл на влаковете. Освен това в европейските стандарти са посочени точно определени стойности за широчина на вратите, които да са пригодени за инвалиди. В поръчката обаче, този стандарт не е спазен.
По негови думи, документацията, подготвяна от консултантската компания е била променена с експертиза от Техническия университет. Той обясни, че срокът от 2 години за производство на машините е нереален, тъй като според европейските стандарти, всяка една част трябва да бъде сертифицирана. Реалистичен срок за тази дейност е около 36 месеца.
Припомняме, че на 17 август т.г. „Холдинг БДЖ“ пусна така чаканата и подготвяна в последните 2 години обществена поръчка за закупуването на 42 мотрисни влакове и техният ремонт и поддръжка в период от 15 години.
Първоначалната идея на дружеството бе да закупи 41 нови мотрисни влака за 420 млн. лв., които да развиват скорост от 220 км/ч и да имат 350 места. В поръчката обаче фигурират 42 влака с максимална скорост 160 км/ч и 230 места. Търгът обхваща и задължение на компанията победител да поддържа мотрисните влакове за период от 15 години, включително капитални ремонти до изминаването на 2 800 000 км.