Идва ли ренесансът на българската железница?

По данни на НКЖИ за 2017 г. през Централна жп гара София са преминали около 4.5 млн. пътници

Идва ли ренесансът на българската железница?

Снимка: Economic.bg/Краси Свраков

Автор: Вероника Тонева

На 1-ви август Централната жп гара отбеляза 130 години от официалното си създаване. С нетрадиционен флашмоб с хора и народни танци, служители и граждани отпразнуваха юбилея на Софийската гара. Първоначалната сграда е проектирана от архитектите Антонин Колар, Богдан Прошек и Тодор Марков и е пусната в експлоатация през 1888 г. Тя отдавна не съществува, но мястото и релсите са непроменени.

Откриването на линията за международни съобщения, а заедно с това и освещаването на Централна гара София, става на 1 август 1888 г., когато по обяд пристига първият международен влак от Лондон и Париж  (легендарният Ориент експрес), който отпътува рано на другия ден за Пловдив, Одрин и Цариград. Гарата се превръща много бързо в един от символите на освободена България.

Инж. Иван Гогев, част от експертите на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и „антрополог“ по железопътна история, ни разказа, че в началото на миналия век софиянци са си купували специален перонен билет и са идвали да се наслаждават на технологичните въведения. „Да се попадне в купетата на влака в онези времена за много хора е било недостижима мечта“, сподели Гогев.

„Най-силните години на гарата без съмнение са 30-те години на миналия век. В онези години технологичната дистанция от най-развитата жп система в света – германската, е била много малка“, обясни експертът. През 70-те години също се е наблюдавал голям пътникопоток, но след това е дошло изтеглянето към „шосето“ и възможностите, които то предлага. „Но ренесансът на релсите предстои“, категоричен е Гогев. „НКЖИ прави всичко възможно инфраструктурата ни възможно най-скоро да се доближи до европейските стандарти и да заемем мястото, което сме имали", обясни той.

Според статистиката на Националната компания „Железопътна инфраструктура“ за миналата година през гарата са преминали около 4.5 млн. пътници – което средно на ден е по 11-12 хил. души. За сравнение, в началото на 20-и век от тук са минавали 415 души.

Коментари: 0