Икони в галерия „Нюанс” за Рождество Христово
Изложбата на двамата иконописци Лили Владимирова и Емил Чушев продължава до 4 февруари 2020 г.

Изложбата „Икони“, изработени от Лили Владимирова и Емил Чушев, ще радва почитателите на изобразителното изкуство през зимните месеци, белязани с най-много празници в календара. Това е специално време на преход между отиващата си година и настъпването на новата – време с особена сакрална натовареност. Затова и иконите точно в тези дни носят символно значение и са заредени с още по-голяма сила. Тази изложба обаче е особен знак, който Лили Владимирова и Емил Чушев като управляващи партньори на арт галерия „Нюанс” дават – те разкриват своята дълбока свързаност с изкуството, с духовността, с традицията и с онази непреходност, която остава отвъд календара, модата, увлеченията.
И ето нещо повече за двамата и за начина, по който те създават своите произведения на сакралното изкуство:
В полите на Витоша, разположено из етажите на 100-годишна къща се намира ателието на Лили Владимирова и Емил Чушев. Тя е стенописец, а той – реставратор, но и двамата са завладени от иконописите. Сред тишината и зеленината, в пълно уединение със себе си, те съхраняват и понякога възкресяват традицията на класическата православно-църковна живопис. Лили Владимирова има няколко самостоятелни изяви в страната и чужбина. А Емил Чушев, макар да е потомствен иконописец, почти не е показвал произведенията си в България.
И двамата не крият дългия процес, през който минава раждането на всяка икона. Придържайки се стриктно към старата технология, те подготвят подходящи дъски, полагат ленени платна, грундират, шлайфат и чак тогава рисуват първо с молив, после гравират рисунката. После полагат 8 слоя основа на местата където иконата ще се позлатява и тук идва ред на 22 каратовото злато. След това златното покритие се полира с ахат, изолира се с лак и тогава рисуват образите с яйчна темпера. Накрая полагат няколко вида лак, за да се съхранят изображенията и позлатата за столетия напред.
Лили Владимирова работи основно по възрожденски образци. Сюжетите често са многофигурни и сложни, но дори и при изображенията на един светец образът е с богата, прецизна орнаментация, изискваща специален усет към детайла. Иконите на Лили Владимирова са жизнени и празнични. Четейки житията на светците, които изобразява, тя съумява да предаде на всяко едно изражение определен задълбочен психологизъм. Емил Чушев работи предимно по византийски образци, традиция неизменно свързана с българската история. Тяхната иконография е по-лека, по-семпла. Неговите изображения са тихи и смирени. Той не започва икона случайно, решението за всеки негов сюжет е провокирано от случка, сън или мисъл.
„Мъдрост и търпение, строг канон и креативност, ритуалност и духовност, древни движения, изживени наново в лишено от време измерение, което същевременно е и модерно. Това е пътят, избран от Лили, която обновява традицията със силата на своя талант и на своята женственост”, написа проф. Джулиано Пизани за Лили Владимирова, когато тя заедно с проф. Крум Дамянов направи изложбата „Пазителите” в ренесансовия дворец Scuola Grande della Misericordia във Венеция през май 2018 г. Тези думи със същата сила важат и за майсторството на Емил Чушев.
Специален момент при откриването на празничната експозиция „Икони” на 19 декември бяха изпълненията на „Светоглас”. С божествените си изпълнения мъжкият вокален квартет по своеобразен начин „освети” иконите, изненада с този жест двамата иконописци, докосна сърцата на многото гости и превърна вечерта в истински празник.
Изложбата продължава до 4 февруари 2020. Дотогава може да разгледате произведенията на Лили Владимирова и Емил Чушев и да се уверите, че една от най-значимите за българския народ традиции се съхранява отговорно и майсторски и до ден днешен.