Износът на България скочи рязко през февруари
По-голямата част от експорта се дължи на пазара извън Европейския съюз

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Общият износ на България през февруари е скочил с 19%, като подобен темп на нарастване не е регистриран от 2017 г. Данните на Националния статистически институт (НСИ) показват, че за разлика от цялата минала година, през първите два месеца на 2019 г. основен принос към растежа на експорта има пазарът извън Европейския съюз.
През февруари износът към държавите членки се е увеличил с малко над 17%, а към трети страни – с 23%. Месец по-рано българският експорт към ЕС отчете ръст от 2.2%, а извън Блока – 7.5%.
Данните по търговски партньори показват, че има подобрение на българския износ при почти всички основни пазари извън ЕС, с изключение на Турция. Заради икономическата ситуация там и обезценката на лирата продажбите на нашите фирми в посока южната ни съседка са с 9% по-малко спрямо февруари 2018 г.
Статистиката показва, че дори в посока Русия, която в последните години купува все по-малко българска продукция, има увеличение на българския експорт – с 5.5%. Голям скок на българския износ има в посока Канада, САЩ, Сърбия и Грузия. Китайският пазар продължава да бъде нищожен от гледна точка на стойностните обеми. В края на миналата година азиатската държава на практика спря да купува българска продукция.
Добри новини има и по линия на вида на стоките, които България изнася в посока държавите извън Европейския съюз. Числата за февруари показват, че при почти всички продуктови групи има растеж. Така например стойностният експорт на машините и оборудването се увеличава с 12% на годишна база. Химическата промишленост също изнася повече през тази година, а тази група продукти е една от най-големите.
Заради увеличаването на цените на горивата расте и стойността на износа на горива и масла – с 9%. Със 7% се увеличава и експортът на суровини.
Данните за Европейския съюз са към януари. От тях се вижда, че за първи път има спад на износа в посока Германия – най-големият пазар за български стоки – с 1% спрямо същия месец на миналата година.