Качеството на продукта – огромният проблем на българския туризъм
Според Румен Драганов туризмът не е в криза и нищо освен качеството на услугата не може да му попречи

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Има ли проблем с качеството на туристическата услуга в България? Зависи от гледната точка, показа проучване на Economic.bg сред представители на туристическия бранш.
Именно качеството на услугата обаче е факторът, който оказва най-силно влияние върху успеха на сезона, смята директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. В интервю за БТА той казва, че българският туризъм не е в криза и нищо не може да му повлияе.
„Няма никаква заплаха за Българското Черноморие и никога не имало такава, а става дума за сезонни местни публикации. Ако разгърнем вестниците преди десет – двадесет години, ще открием подобни „стряскащи заглавия“ и оплаквания за липса на туристи в началото на сезона“, коментира експертът по повод опасенията за замърсяване на водите на Българското Черноморие вследствие на разлива на язовир „Нова Каховка“ в Украйна.
Единственото, което може да се отрази на българския туризъм, е качеството на продукта“, казва още Драганов.
Според него на туризма не се отразява нито информацията за лошото време, нито стряскащите новини.
Имахме години, в които от хотели по морето в България бяха евакуирани с хеликоптери туристи заради речни разливи, и нямаше отлив на гости“, спомня си Драганов.
Дори ситуацията около „Чернобил“ не била повлияла на българския туризъм и не са били спирани чартърни полети от Великобритания и други държави.
Не се отразиха и спекулациите, че радиационен облак е минал през България, защото чуждестранните медии и туроператори много добре бяха информирани, че тогава той се беше насочил на север“, разказа експертът.
Той оправдава по-малкото туристи по морето в началото на сезона с обичайни процеси и по-хладното време. „Сезонът по морето в края на май и началото на юни е нисък и винаги е бил такъв, единствено англичаните влизат по това време в морето, защото те не се впечатляват, че температурата на водата е 17 – 19 градуса“, казва Драганов.
По думите му, както всяка година, така и тази, в разгара на силния сезон, който е след 15 юли, се очаква значително увеличение на броя на туристи и след това отново поетапен спад.
Числата
България приключва първата половина на годината с 1 млн. повече туристи, влезли в страната спрямо същия период на предпандемичната 2019 г., когато общият им брой е бил 4.8 млн. Като цяло за годината също се очаква да надхвърлим броя на посетителите, влезли в страната през 2019 г., когато те са били 12.5 милиона и очакванията са 2023 г. да приключи с над 13 млн. посетители.
Прогнозите за това лято са по морето да има около 3.2 млн. чужденци и близо 5 млн. българи, каза експертът.
Драганов посочи, че положителните темпове на пристиганията в България се виждат от данните на двете ни морски летища, но и от информацията, която получаваме за останалите видове транспорт.
Това показва, че процесите в българския туризъм се развиват с положителен знак и те не се обръщат, с изключение на пандемичните години. Но дори и с тази негативна тенденция на свиване на потреблението по „Теорията на пружината в туризма“ потенциалът на сектора се запазва и през пандемични години, за да се разгърне в периода след отшумяването на здравната криза.
Защото не говорим за катастрофични последици, като земетресение, пожар, война и разрушена туристическа инфраструктура, а за пълното запазване на еластичността на пружината", обясни експертът.