Тайванската компания, която движи световната икономика

Предимството на страната всъщност я поставя в трудна ситуация

Тайванската компания, която движи световната икономика

Снимка: БТА

2897 ~ 4 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Живеещи на остров, отдавна желан от голям и все по-могъщ съсед, жителите на Тайван понякога мислят по въпроса къде биха могли да отидат, ако се случи нещо лошо, например да нахлуят военни. Според някои това може да са хълмовете, според други – историческите сгради, които Китай ще иска да запази. Някои пък разсъждават по-иновативно и поглеждат с надежда към фабриката, управлявана от най-големия производител на компютърни чипове в света – Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC).

Недостиг на чипове

Тайван от десетилетия е едновременно глобална стратегическа точка на възпламеняване на много конфликти, но и една от икономическите сили в света. В индустриален парк на около час път с кола от Тайпе се намира фабрика, управлявана от TSMC. Компанията е най-големият производител на компютърни чипове в света. Съоръжението ѝ е толкова важно, че някои тайванци гледат на него като на най-сигурното място за бягство, ако Китай един ден нахлуе.

Значението на тайванския производител на полупроводници за световната икономика е огромно. TSMC доминира в производството на най-сложните такива компоненти в света, а Apple и Qualcomm са сред най-големите клиенти на компанията. Това е глобална хегемония, на която Китай завижда.

Настоящият недостиг на чипове в световен мащаб, започнал в началото на пандемията на коронавируса, достигна точка на кипене – нещо, което прави ролята на TSMC още по-важна. Финансовите пазари са все по-обезпокоени от това как недостигът подхранва инфлацията в западните икономики, а някои мениджъри прогнозират, че кризата с чиповете може да продължи години. Всичко това хвърлят светлина върху една компания, за която малко хора са чували, но която се оказва, че има огромно влияние върху световната икономика.

Тежък път напред

Недостигът на чипове доведе до покачване на цената на новите и употребявани автомобили и камиони, което от своя страна подхрани 4.2% скок в потребителските цени в САЩ през април. Корекцията на фондовите пазари дойде бързо, след като инвеститорите изчислиха, че инфлацията би накарала Федералния резерв на САЩ да започне да повишава лихвените проценти, за да облекчи натиска върху икономиката по-рано от очакваното.

Откакто излязоха от шока от пандемичната рецесия миналата година, производителите на автомобили не успяват да се сдобият с достатъчно полупроводници, за да произвеждат превозните средства, които да отговорят на търсенето. Чиповете не се използват само в компютрите – те са „мозъкът“ в цяла гама ежедневни устройства и са неразделна част от производството на автомобили, оборудвани с технологии, които да подпомагат действията на шофьорите.

През април Ford заяви, че ще успее да произведе само половината от обичайния си брой автомобили до юни поради недостига на чипове. Други производители – като GM, Volkswagen и Jaguar Land Rover, също са засегнати.

Крайният резултат бе, че автомобилите в САЩ поскъпнаха с 10% през април спрямо март, когато бяха регистрирани и най-високите нива. Цените на автомобилите втора употреба са се увеличили с 21% спрямо миналия април, тъй като недостигът на превозни средства съвпада с потребителите, които искаха да похарчат някъде парите си, спестени заради затварянията и ограниченията за излизане по време на пандемията. Моделът се повтаря в много страни. Продажбите на автомобили и цените бързо растат във Великобритания след третото блокиране, като в Австралия те също процъфтяват.

Едно просто решение би било да се направят повече чипове, но пазарът на тези компоненти е фино настроен и добавянето на производствен капацитет е изключително сложно и скъпо начинание, което отнема много време. Когато през пролетта на 2020 г. автомобилни играчи затвориха фабриките си заради избухването на пандемията, производители като TSMC и Samsung в Корея пренасочиха производството към чипове за потребителска електроника, където търсенето пък започна да расте още повече заради затварянето на хората по домовете им. 

Автомобилните производители усложниха ситуацията с предпазливите си поръчки, смятайки, че паузата ще е по-дълготрайна. Световната икономика обаче, подпомогната от масивна държавна намеса, се върна по-скоро от очакваното, което предизвика вакуум при чиповете. Анализаторите изчислиха тази седмица, че автомобилната индустрия ще загуби 110 млрд. долара само тази година в резултат на кризата с компонентите. 

„Зависимостта представлява заплаха“

Марк Уилямс, главен икономист от Азия в консултантската компания Capital Economics, казва, че проблемите на автомобилната индустрия показват как полупроводниците са се превърнали в основен компонент в продукти, които традиционно не се считат за електроника, както и колко зависим е станал светът от Тайван.

Тази зависимост представлява заплаха за световната икономика, която може да бъде облекчена, но не и решена в обозримо бъдеще“, смята той.

Предимството на Тайван всъщност поставя страната в трудна ситуация. Концентрацията на производството на място, заплашено от земетресения и суша, както и от хипотетична военна инвазия, представлява риск за глобалната икономика.

Суперсилите отчаяно се стремят да настигнат тайванския високотехнологичен шампион на фона на нарастващото дипломатическо и геополитическо напрежение между Вашингтон и Пекин. Междувременно TSMC обмисля да разшири настоящите си планове за наливане на милиарди долари в модерни фабрики в американския щат Аризона.

Пекин също отчаяно иска да увеличи способността си да произвежда най-усъвършенстваните чипове, но засега страната не успява да намали зависимостта си от чуждестранни производители като TSMC. В действителност тайванският играч обмисля начинания за милиарди и в Китай, включително ново съоръжение в Нанкин. През 2018 г. китайски компании като Huawei складираха чипове в отговор на заплахите от американския контрол на износа, което пък допълнително засили недостига. Санкциите от ерата на Тръмп срещу водещия китайски производител на чипове SIMC не помогнаха.

В крайна сметка най-добрият изход от настоящата ситуация е да се разпредели натоварването, казва Джон Лий, който ръководи съвместен проект на мозъчните тръстове SNV и MERICS, анализиращ полупроводниковата верига на доставки.

Интелигентният начин за изграждане на устойчивост в глобалната верига на доставки е по-голямата координация между различните страни вместо да се преследва самодостатъчност с огромния риск и разходи, които биха могли да бъдат свързани“, казва той.

Коментари: 0