Как McDonald’s се превръща в бизнес за милиарди

Вижте как започва историята на популярната верига за бързо хранене

Как McDonald’s се превръща в бизнес за милиарди

Снимка: Pixabay

През 1955 г. братята от Сан Бернардино, Калифорния Ричард Дик и Морис Мак решили да намалят предлаганите блюда в своята закусвалня от 19 на 9. С това революционно решение те поставили началото на прочутата си верига за бързо хранене "Макдоналдс". 

Няколко години по-късно бизнесменът Рей Крок решил да посети братята в Сан Бернардино, малко градче на 55 мили източно от Лос Анджелис. Той бил убеден, че ресторанта има огромен потенциал да стане национална верига от ресторанти. 

Изненадата му от това, което вижда при посещението си, остава огромна и променя завинаги живота му. Докато повечето ресторанти се снабдяват с един или два автомата за приготвяне на шейкове, братята Макдоналд имали цели осем. Крок наблюдавал опашките, които се вият пред ресторанта и работата на мъжете от обслужващия персонал, облечени в бели униформи и бели хартиени шапки на главите. Те разнасяли хамбургери, пържени картофки и шейкове на клиентите. Той видял една действаща система, която иска да продаде на клиентите си. 

През 1955 г. Рей Крок отворил първия франчайз на "Макдоналдс" в Де Плейнс, Илинойс. По-късно Крок предлага значително по-изгодно за братята Макдоналд споразумение за продажба на правата и задържа за себе си само 1,4% от всички продажби, като 0,5% е за братята. 

Той купува "Макдоналдс" през 1961 г. и заведението започва да се прочува с добре приготвената си храна на добра цена. Две години по-късно веригата продала милиардния си хамбургер. Златните арки на "Макдоналдс" през годините са станали синоним на бързата храна по целия свят. 

Идеята за меню от 9 блюда - хамбургери, картофки, шейкове и пайове, се оказва наистина печеливша и премахва необходимостта от сядане и използване на прибори от стъкло и порцелан. Крок бил убеден, че може да превърне стандартната работа в лесни за повтаряне процеси и бил убеден, че превръщането на ресторанта във верига ще пожъне голям успех. 

Той бързо успява да "облече" услугата с търговска марка. През 1960 г. "Макдоналдс" е изправена пред непосредствена опасност от неплатежоспособност, веригата се изправя на крака благодарение на плана на Хари Сорбърн, галвен помощник на Крок, който смята, че веригата ще натрупа пари като взема под наем или закупува потенциални терени за строеж на заведения и магазини и после ги преотстъпва на ползватели първоначално с 20, а по-късно с 40% добавена стойност.

Крок харесва идеята и започва да подписва договори за наем, които принуждават арендаторите да се подчиняват на корпоративната му политика. И така "Макдоналдс" се превръща в един от най-големите собственици на имоти в света и до ден днешен. Всеки ресторант на компанията се разполага на собствена земя. 

Индустрията за бързо хранене в наши дни е критикувана за приноса си към епидемията от наднормено тегло в САЩ. Въпреки това 500 000 ресторанта за бързо хранене продължават да процъфтяват по целия свят. 

Коментари: 0