Какво вещае 2018-а за света на технологиите
Седем прогнози, които да следим през следващите месеци

~ 6 мин.
2018 г. предвещава интересна палитра от технологични тенденции и промени както положителни, така и не чак толкова. В радара на анализаторите попадат прогнози за бум в развитието на 5G мрежите, дигиталните асистенти и технологиите за добавена реалност. Очаква се също, че почти всички значими разработки през идните месеци ще се базират на машинно обучение и изкуствен интелект. Какво още, четете в редовете по-долу.
Нашествие на технологични компании в Холивуд
Гиганти като Apple, Amazon, Google и Facebook инвестират сериозно в разработването на собствени филми, тв предавания и оригинално видео съдържание. Всеки от тях е готов да инвестира милиарди долари, за да увенчае усилията си с успех и амбициите им са напълно разбираеми.
За Apple телевизионното съдържание е шанс да изпъкне с Apple Music на фона на други стрийминг услуги като Spotify и Pandora. Google и Facebook се надяват по този начин да разширят бизнеса си с реклами, като привлекат част от доходоносния пазар на тв позиционирането. Amazon пък има амбицията да стимулира абонаментите за услугата Prime.
Остава въпросът доколко мотивацията им и вложените средства действително ще родят хитове. Първите продукти на Apple – Carpool Karaoke и Planet of the Apps, отнесоха значителна критика и привлякоха малка аудитория. Google обяви старта на шоу програми в YouTube със звезди като Елън Дегженерис и Кевин Харт, чиито зрители обаче не достигнаха впечатляваща бройка. Facebook стартира функцията Watch, но нейното представяне се категоризира като лошо.
Досега действията на технологичните гиганти не показват, че те знаят какво точно правят. Някои от тях обаче се опитаха да си вземат поука и Apple например побърза да привлече топ продуценти във филмовото изкуство, като сключи договор със студиото на Стивън Спилбърг. Предстои да видим дали и как Apple Music ще разгърне потенциала си, както и как останалите компании ще реагират на ситуацията.
Китайските марки бомбардират САЩ
Apple и Samsung са блокирали американския смартфон пазар. Последните данни сочат, че собствениците на iPhone представляват 45% от всички притежатели на мобилни телефони там, а тези на Samsung – 29%. Останалите 26% са разпределени между всички останали.
Междувременно Huawei и Xiaomi – китайските топ производители, добили популярност на нововъзникващите пазари, не губят надежда, че ще разклатят господството на Apple и Samsung в САЩ. Huawei планира да стартира продажби на своите устройства през AT&T в началото на 2018 г., според данни на The Information. Същевременно Xiaomi също води разговори с AT&T и Verizon, съобщи неотдавна Bloomberg.
Историята обаче не е на тяхна страна. Много компании в миналото опитаха да пробият в Съединените щати, сред тях HTC, Motorola, Essential, ZTE, Google, но нито една не успя. Урокът, който те получиха и дадоха на останалите играчи гласи: Ако не можеш да предложиш нещо уникално и да го предложиш чрез мейджър доставчиците, може и изобщо да не опитваш.
Остава да видим дали Huawei и Xiaomi са го научили. За момента те демонстрират завидни постижения в световен мащаб, но дали ще съумеят да пожънат успех и в меката на технологиите – САЩ, още 2018-а може да покаже.
5G на хоризонта
От известно време слушаме за задаващото се ново поколение бързи безжични мрежи, известни като 5G. Редица компании вече извършват тестове на технологията, като някои дори се зарекоха, че ще я приведат в действие за потребителите в най-скоро време. Verizon например обеща да пусне бързи мрежи за своите потребители в 5 града до края на 2018 г.
Все пак е добре да поставим очаквания си под контрол и да не се надяваме на прекалено много толкова скоро. Телефоните, експлоатиращи 5G мрежи, едва ли ще попаднат в ръцете ни през следващите 12 месеца. Анализаторите от USA Today очакват, че бързият интернет от ново поколение ще стане достъпен първо чрез фиксирани безжични мрежи за дома, докато мобилният широколентов достигне до нас по-късно.
Verizon например планира да достави 5G интернет до 30 млн. домакинства в САЩ през тази година. Другите компании, които дават заявка за конкуренция в областта са AT&T и T-Mobile. Apple също обяви, че стартира тестове.
Появата на 5G вещае не прости супер бърз телефон в джоба, но и е шанс да тласне развитието на интернет на нещата (IoT), безпилотните автомобили, виртуалната реалност (VR) и дистанционната медицина напред.
Универсален дигитален асистент
Умните устройства за управление на дома, задвижвани от изкуствения интелект (AI) на Amazon или Google, вече са намерили място в дома на някои потребители по света. Гласовете им са в състояние не само да информират за новините и времето или да пускат музика и да отговарят на основни въпроси, но и слагат началото на идеята за тъй наречения „интелигентен дом“.
По всичко личи, че AI помощниците като Cortana на Microsoft, Siri на Apple, Bixby на Samsung и Alexa на Amazon, ще продължат да проникват във все повече устройства и уреди – в телевизори, хладилници, часовници, автомобили и пр.
На първо време се очаква, че те да придобият по-човешки звук и говорът им постепенно да стане като този на хората. Също така и ще „поумняват“. Помощникът на Google например вече е в състояние да обработва по няколко команди наведнъж. Виртуалните помощници ще започнат също да опознават своите собственици по-добре, за да могат да отгатват настроението им и да са им максимално полезни. За целта сензорите в устройствата ще стават все по-прецизни и ще им помагат да засичат интонация, жестове, език на тялото и т.н.
Пазарната ниша тепърва ще се развива, като погледите са насочени към най-новия представител на категорията – HomePod на Apple, както и към задаващия се през тази година продукт на Samsung.
Според Gartner пазарът на гласови безжични високоговорители ще достигне 2.1 млрд. долара до 2020 г. За сравнение през 2015 г. той се оценяваше на 360 млн. долара.
Изкуствен интелект (AI)
Изкуственият интелект се превърна в най-важния термин за компютрите, давайки им възможност да използват знанията си за света и на база на тях да могат да вземат решения за нови данни. Самоуправляващите коли използват AI за навигация. Виртуалният асистент на Alexa на Amazon пък го използва, за да разбере коя марка да избере, когато човек ѝ поръча да му купи сапун например. Google го използва, за да организира автоматично снимките ви в албуми въз основа на разпознаване на местоположението и лицето. И така нататък.
AI е най-обещаващата и полезна концептуална технология, с която разполагаме в момента, макар и все още да не го виждаме ежедневно. Той е в основата на идеите на най-обещаващите компании и инициативи в индустрията и по всичко личи, че значението му тепърва ще расте. Всяка компания, която не мисли за това как да внедри изкуствен интелект в продуктите си, за да ги направи по-добри, ще бъде обречена на неуспех, смятат от анализатори, цитирани от Business Insider.
Добавена реалност (AR)
Според някои интересът на потребителите към виртуалната реалност намалява, но затова пък AR технологията може да изригне с пълна сила още през 2018 г. Показателно е, че гигантите Apple и Google стартираха такива платформи, съответно ARKit и ARCore. Amazon, Facebook и Microsoft също са насочили вниманието си към добавената реалност.
Анализаторът Стив Коинг е на мнение, че AR „започва да влиза под светлината на прожекторите“. Според него технологията ще преобърне мобилните преживявания с главата надолу, тъй като AR дава възможност на потребителите за по-активна интеракция със заобикалящата ги среда. За непосветените – технологията на добавената реалност позволява комбинирането на данни от реалността с наслагване на дигитална информация. Прост пример за това е играта Pokemon Go, която сякаш отвори вратите пред развитието на AR.
Технологията обаче крие големи възможности отвъд гейминг изживяванията. Една от прогнозите е, че бумът на AR може отново да върне устройства като Google Glass в играта. Предстои да видим.
Възход на роботизираните спътници
От години роботите пленяват вниманието на хора от всички възрасти. Напоследък те се развиха значително и ето че сега най-сетне те наистина биха могли да попаднат в домовете на хората и да станат техни помощници.
Хуманоидният робот София например е предназначен да помага на възрастни хора и да се грижи за тях. Тя дори получи гражданство в Саудитска Арабия през 2017 г. Освен нея в полезрението влизат и други социалните роботи като Kury, Buddy и Jibo, както и роботизираните прахосмукачки Roomba.
Биометрична сигурност
Една от тенденциите напоследък се свързва с нещо, чийто път бе прокаран от Apple. В последния си iPhone X компанията замени популярните напоследък скенери за пръстови отпечатъци (Touch ID) с такива за лицево разпознаване (Face ID). Софтуер за лицево разпознаване има и в Windows 10, чиято сигурност обаче наскоро бе компрометирана.
Като цяло прави впечатление, че биометричните способи за удостоверяване на идентичността се развиват с пълна сила. Най-добрите телефони на Samsung от серията Galaxy предлагат не само пръстов идентификатор, но и възможности за сканиране на ириса и разпознаване на лицето.
Компаниите търсят различни нови методи и пример за това е, че миналия месец Samsung подаде заявка за патент на система в дисплея, която ще може да „чете“ човешките длани. Малко вероятно е тя да бъде внедрена в предстоящия Galaxy S9, който се очаква да дебютира през първата половина на 2018 г., но като цяло промените се задават.