Казусът с телекомите и индексацията стигна до съда

Държавата обвини А1 и Теленор в нелоялни търговски практики, а Корнелия Нинова бе разкритикувана заради непазарната намеса и популизъм

Казусът с телекомите и индексацията стигна до съда

Снимка: Twenty20

1836 ~ 2 мин. четене
Мирела Вавова Автор: Мирела Вавова

„А1 България“ и „Теленор България“ са обжалвали заповедите, с които Комисията за защита на потребителите им забранява да индексират цените на абонаментните планове с инфлацията за две години назад. Това съобщи вицепремиерът и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова на брифинг пред журналисти днес.

Нашата заповед е в сила, в момента те не могат да увеличават цените. Но вчера, мисля, те са обжалвали заповедта по съдебен ред, както законът позволява. Затова ние ще чакаме съдебното решение. Докато то не излезе, те не могат да Ви увеличат цените на мобилните телефони с една стотинка“, гласят думите на Нинова.

В заповедите на КЗП се посочва, че нито един телеком не може „да индексира цените по ред, който не е предвиден в сключените между него и потребителите договори“. Оттук излиза, че ако е заложена възможността за индексация на база една година, то компаниите все пак биха могли да повишат таксите си.

С други думи, държавата обвини двата телекома в нелоялна търговска практика по силата на Закона за защита на потребителите, докато критиките срещу властта в лицето на Корнелия Нинова са, че извършва груба намеса с непазарни действия.

Припомняме, че в седмицата преди Коледа А1 и Теленор съобщиха, че планират индексация на месечните такси на своите услуги. Такава стъпка е позволена, когато има ръст на инфлацията, но от КЗП алармираха, че това е заложено да се прави само на база една година. Вицепремиерът Корнелия Нинова бързо пое топката и обяви, че предстоят заповеди. Официалното съобщение за тях дойде на 29 декември, а те бяха издадени със задна дата – 23 декември. 

Третият основен конкурент БТК, опериращ под бранда Vivacom, остава встрани от спора с държавата – въпреки че също ще индексира тарифите, както потвърди по-рано пред Economic.bg. Причината е, че компанията избра да базира увеличението на месечните такси единствено на база инфлацията през 2021 г., както е заложено в общите условия към договорите с клиентите.



Подкрепи Economic.bg