Кои държави, освен Франция, планират дигитален данък
Те са както от Европа, така и извън нея

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Администрацията на президента на САЩ Доналд Тръмп заплаши, че ще наложи мита до 100% върху френски внос на стойност 2,4 милиарда долара, след като Париж въведе данък върху цифровите услуги, който ще удари „необичайно тежко“ американските технологични компании.
Франция обаче не е сама сред страните в Европа и извън нея, които предлагат данък върху големите технологични фирми, припомня Ройтерс.
Търговският представител на САЩ Робърт Лайтайзър заяви, че правителството проучва дали да започне подобни разследвания на данъците за цифрови услуги на Австрия, Италия и Турция.
Ето и кои още държави планират въвеждането на т.нар. дигитален данък:
Великобритания
Премиерът Борис Джонсън води кампания за общи избори на 12 декември, за да накара големите мултинационални компании да плащат справедлив дял от данъка, включително прилагането на данък върху цифровите услуги.
От април 2020 г. правителството ще въведе нов данък от 2% върху приходите от търсачки, социални медийни платформи и онлайн пазари, които извличат стойност от британските потребители, според политически документ от юли 2019 г.
Компаниите ще носят отговорност, когато световните им приходи от дигитални дейности са над 500 милиона паунда (641,50 милиона долара) и повече от 25 милиона паунда от тези приходи са получени от британски потребители.
Манифестът на опозиционната Лейбъристка партия не споменава за данък върху цифровите услуги.
Испания
Бившето правителство на Испания, ръководено от социалистите, одобри законопроект за цифров данък, но той бе отложен преди обсъждането му в парламента, след като бяха проведени предсрочни избори през септември.
Социалистическата партия, която спечели най-много гласове на изборите на 10 ноември, включи предложението за облагане на големи компании с 3% от дигиталните им приходи в предизборната си програма. Но все още не е ясно дали партията ще получи достатъчно подкрепа за съставяне на правителство.
Лидерът на социалистите Педро Санчес постигна коалиционна сделка с крайно лявата партия Unidas Podemos, която включи в своята избирателна програма цифров данък за компании с глобални приходи от най-малко 500 милиона евро или приходи в Испания от най-малко 3 милиона евро.
Италия
Италия въведе данък върху „цифровите услуги“ в бюджета за 2019 г., но така и не го активира. Тя поднови данъка в бюджета си за 2020 г., който трябва да бъде одобрен от парламента преди края на годината.
3-процентният данък би се прилагал за цифрови компании с годишни приходи от не по-малко от 750 милиона евро, от които най-малко 5,5 милиона евро са генерирани в Италия.
За разлика от цифровия данък през 2019 г., таксата за 2020 г. ще работи при „режим на самооценяване на данъчно облагане“, чрез който компаниите представят изчисление на дължимата сума. Това означава, че данъкът влиза в сила веднага през януари и не изисква мерки за прилагане.
Австрия
Австрия през април увеличи размера на планираната данъчна ставка за технологичните компании до 5% от приходите от реклама в страната спрямо 3% процента преди.
Дясното коалиционно правителство, което състави плана, се срина през май. Не е ясно дали следващото правителство ще спази плана, ще го бракува или ще го промени.
Турция
Турският парламент през ноември прие 7,5% данък върху цифровата реклама и съдържание, част от пакет за повишаване на данъчните приходи.
Либералната партия на канадския премиер Джъстин Трюдо предложи данък върху цифровите услуги по време на предизборната кампания през есента.
Либералите призоваха дигиталните компании със световни приходи от най-малко 1 милиард долара и приходи в Канада от над 40 милиона долара да бъдат обложени с нов 3% данък върху приходите, генерирани от продажбата на онлайн реклами и потребителски данни. Данъкът ще влезе в сила на 1 април 2020 г.
Трюдо спечели втори мандат, но е начело на правителството на малцинството.
Дания
Бившето правителство на Дания се бори срещу цифров данък за целия ЕС, позовавайки се на вероятната загуба на данъчни приходи.
По-рано тази година Австралия се отказа от плановете за данък върху цифровите услуги, като вместо това предпочете да изчака глобално споразумение за най-добрия начин за справяне с данъчното облагане на приходите на технологичните гиганти.