Коли на греха

Росен Даскалов създаде компанията „Син карс” и от 2012 г. в Русе произвежда суперавтомобили, които продава в цял свят

Коли на греха
Автор: Татяна Явашева

Всеки, който има мечта за автомобил, може да я осъществи. Всичко е въпрос на организация, на воля и на финансови средства, твърди Росен Даскалов. И това не са само думи, тъй като именно той е създателят на българските суперавтомобили и основателят на фирмата „Син карс”. Да, традициите не са това, което бяха. Отварят се нови ниши и в тях място може да намерят производители, които тепърва да създадат бляскава слава. Попитате ли Росен Даскалов как стана така, че в България, където няма постижения в автомобилостроенето, вече се появи българска марка коли със страхотни характеристики, ще го чуете да казва: „Нашата страна не беше и кой знае какъв производител на автомобилни масла, а в момента „Приста ойл” търгува в цял свят. Човек е толкова голям, колкото големи са мечтите му”.

Началото

 

Росен Даскалов е пилот, инжeнер, проектант на спортни и състезателни коли, чиято производствена база е в Русе. Започнал като картинг състезател от много ранна възраст, през 1989 г. стига до националния отбор. През 2010 г. започва да организира картинг състезания в България. Следващата стъпка е създаването на отбора „София Кар Моторспорт”. Тогава започва да търси идеалния автомобил за състезания. Сменя няколко коли, но нито една не отговаря на критериите му. Това го провокира да създаде перфектния модел с впечатляващо излъчване, мощен двигател и на конкурентна цена.

Името

Когато започват да избират име на колата, чуват по радиото песента на Pet Shop Boys “It’s a sin”: „Винаги съм свързвал думата sin  (англ. – грях) с моторните спортове, защото ангажиран ли си с тях, нямаш почти никакво време за семейството, приятелите и за хоби. Да притежаваш такъв автомобил е признат грях.” През 2012 г. Росен Даскалов основава „Син карс”  и през 2013 г. представя своя първи прототип Син Р1.

Няма невъзможни неща

Българското законодателство се нуждае от промени, които да улеснят производството на спортни и състезателни коли. Разбира се, надеждността им трябва да е гарантирана, казва Росен Даскалов. Той е убеден, че в страната има достатъчно инициативни хора с визия. Време е да започнем да правим завършени български продукти, в които да влагаме части, които тук се произвеждат и се изнасят. Иначе оставаме един от хилядите доставчици, които получават само трохи.

На изложение

През декември 2017 г. „Син карс”участва в световното автоизложение Performance Racing Industry в Индианополис, където е постигната договореност българският производител да открие в САЩ своя база за сглобяване на автомобили. Там са се срещнали с клиенти, които вече карат техни автомобили и са изключително доволни. Получили нови поръчки, намерили нови дистрибутори. Сега „Син карс” се готви за „Автосалон Женева” през март, където ще представи проекта за мултифункционален автомобил за пътя или пистата „Син S1”. А проектът за малък градски автомобил „Син Сити” ще бъде готов за изложението в Женева през 2019 г. Но за всичко, което е Made in Bulgaria, и се продава в чужбина, е изключително важно брандът България да се ползва с добро име.

Хоризонт

Амбицията на Росен Даскалов е в учебната програма на средното училище да бъде въведен час по безопасност на движението, в които децата да учат как се кара велосипед, мотопед и кола, как да са коректни участници в движението по пътищата, без да създават предпоставки за произшествия. Той търси съдействие на най-високо европейско ниво, като стремежът е да бъде изработена европейска директива за въвеждането на такъв предмет навсякъде в ЕС. На конгреса на ФИА във Виена той лично връчи готовата програма на президента Жан Тод, под чиято егида е програмата Road and Safety.

Росен Даскалов успя да покаже, че когато се работи здраво, резултатите не закъсняват. Той стана носител на престижното отличие „Мистър Икономика 2017” в категория „Индустрия” – какво по-добро доказателство, че постиженията се забелязват.
Коментари: 0