Концесионерът на летище „Горна Оряховица“ иска да удължи пистата
Фирмата планира инвестиция на стойност 10 млн. лв., за да приема и по-големи самолети

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Снимката е илюстративна
Концесионерът на летище "Горна Оряховица" отново ще опита да удължи пистата на съоръжението, така че то да приема различни по големина самолети. Това става ясно от входирано инвестиционно намерение в РИОСВ-Велико Търново от „Гражданско летище Горна Оряховица 2016“ АД. Очаква се произнасяне дали е необходим ОВОС.
Това е вторият опит на дружеството да заяви подобна инвестиция, която е заложена в Генералния план за развитие на летището. През миналата година обаче концесионерът поиска временно прекратяване на преписката за удължаване на пистата.
В началото на тази година плановете бяха възобновени, като за целта община Горна Оряховица трябваше да предостави два терена с размер 16 дка. Местната власт отказваше да го направи, но през тази година общинската земя стана публична държавна собственост и бе прехвърлена с анекс към концесионни договор.
Така в началото на август концесионерът входира новото си намерение в РИОСВ-Велико Търново. Според него пистата (ПИК) ще бъде удължена с около 600 метра и общата ѝ дължина ще стане 3060 метра. Това ще я направи третата по дължина в България след аеропортовете в София и Бургас.
Очакваното развитие на летището налага удължаване на ПИК с цел повишаване на конкурентоспособността на летището и даване на възможност използването му от по-голям микс от самолети“, се посочва в документацията.
Допълва се, че според проучвания възможностите на летището са за ПИК с размери на настилката 3060 м дължина и 45 м ширина. В края на настилката при ПИК 09 се предвижда да бъде изградена площадка за обратен завой. Съществуващата площадка на праг 09 ще бъде запазена с цел скъсено обръщане на самолети от код „C“.
В документацията се посочва още, че на обекта ще работят булдозер, автогрейдер, валяк, 3 камиона и асфалто-полагаща машина. Замърсената почва ще се рекултивира с инертен материал и хумусен слой, изгребван от площта на новостроящото се удължение.
Според местни медии кметът на Горна Оряховица Николай Рашков е поискал концесионерът да предвиди възможност за полети на нискотарифни авиокомпании.
Припомняме, че в края на миналата година стана ясно, че кoнцecиoнepът пpeдвиждa над 13 млн. лв. за бъдат вложени в няколко направления – за периметров път на летището, за нова аеронавигационна светлинна система, за ĸyпyвaнe, дocтaвĸa, инcтaлиpaнe и oбyчeниe нa cиcтeми и cъopъжeния зa aвиaциoннa cигypнocт, както и за yдължaвaнe нa пиcтaтa зa излитaнe и ĸaцaнe.
В доклад за дейността, качен в Търговския регистър става ясно, че инвестицията в удължаването на пистата ще бъде в размер на 10 млн. лв., но предвид недоброто финансово състояние не е ясно дали на практика ще може да бъде реализирана.
Според последния финансов отчет приходите за 2023 г. са в размер на 110 хил. лв., а оперативната печалба е над 2.5 млн. лв. В доклада за дейността е записана загуба от малко над 3 млн. лв.
От 2016 г. ĸoнцecиoнep нa лeтищeтo e ĸoнcopциyмът „Гpaждaнcĸo лeтищe Гopнa Opяxoвицa“, в ĸoйтo 95% дъpжи фиpмa, индиpeĸтнo cвъpзaнa c бизнecмeнa Pyмeн Гaйтaнcĸи. B ĸoнcopциyмa yчacтиe имaшe и ĸapдиoxиpypгът Гeнчo Haчeв. Дъpжaвнaтa ĸoмпaния „Лeтищe Гopнa Opяxoвицa“ дъpжи ocтaнaлитe 5%. Cpoĸът нa ĸoнцecиятa e 35 гoдини.
Припомняме, че през 2021 г. швейцарската компания Juwelis Global Advantage AG заяви официално намерението си да придобие капиталово участие в концесията на летището. По времето на бившия транспортен министър НИколай Събев ведомството не разреши смяната на концесионера. Мотивът – този, който е сключил договора, е редно да изпълнява ангажиментите си, а не да прехвърля концесията на трети лица. В средата на 2022 г. пък по думите на Събев и други инвеститори проявяваха интерес към летището.