Кризата с чиповете ще струва двойно повече на автоиндустрията

AlixPartners увеличи почти двойно прогнозата си за загубите на приходи, които ще понесат международните компании

Кризата с чиповете ще струва двойно повече на автоиндустрията

Снимка: Twenty20

1396 ~ 2 мин. четене
Economic.bg Автор: Economic.bg
Недостиг на чипове

Щетата, която недостигът на чипове ще нанесе върху приходите на световните автомобилни производители през 2021 г., се оценява на 210 млрд. долара, съобщава Bloomberg. Това е последната ужасна прогноза от AlixPartners, която предвижда автоиндустрията да произведе със 7.7 млн. коли по-малко тази година. Това е почти двойно повече спрямо предишната оценка на консултанта.

Въпреки непрекъснатите усилия за укрепване на веригата на доставки наличността на полупроводници се влоши. Кризата унищожава запасите от запасите на производителите на автомобили, други индустрии също нямат повече възможности за маневриране.

Варелът е празен, няма какво да се изстърже повече“, каза в интервю Дан Хиърш, управляващ директор на автомобилната и индустриална дейност на AlixPartners. „Занапред продажбите ще пострадат. Досега те не са пострадали, защото имаше достатъчно инвентар, от който да се черпи. Вече го няма.“

Производителите започнаха да предупреждават, че проблемите се разпространяват и биха могли да намалят печалбите за третото тримесечие. Доставчиците Faurecia SE и Hella GmbH & Co. в четвъртък се присъединиха към звеното за камиони на Volkswagen AG – Traton SE, като последен, който алармира за проблема. Миналата седмица анализаторската компания IHS Markit направи най-голямата корекция досега в прогнозите си за автомобилното производство, което страда през цялата година поради глобалния недостиг на чипове.

Ключови центрове за доставки в Югоизточна Азия бяха засегнати от затваряне на фабрики, тъй като се разпространиха огнищата на Covid-19. Сега са необходими рекордните 21 седмици, за да се изпълнят поръчките за чипове, а ръководителите на автомобилните компании казват, че недостигът може да продължи с години.

Със сигурност се чувства като най-продължителния недостиг на доставки, който индустрията е виждала“, каза Хърш. „Това със сигурност е най-мащабният недостиг. Така е навсякъде. Така е при всички.“

Тъй като инвентарът на дилърите е намалял, цените на автомобилите са скочили, достигайки рекордните средни цени от 43 355 долара в САЩ през август, според изследователя Cox Automotive. „Предлагането е толкова ограничено, че някои дилъри прибягват до наемане на автомобили, така че да имат какво да покажат в своите шоуруми“, каза Хърш.

Недостигът на чипове започна в края на миналата година, когато автомобилните производители подцениха търсенето, тъй като пандемичните ограничения отслабват. Кризата не можа да бъде разрешена заради природни бедствия, пожари и COVID-19.

Това е третата оценка, която AlixPartners дава тази година за финансовото въздействие на недостига. Компанията започна с прогнозиране през януари, когато очакваше да струва на индустрията 61 млрд. долара, а след това я повиши до 110 млрд. долара през май.

Хирш каза, че не може да гарантира, че няма да има по-нататъшни корекции на прогнозата в посока нагоре предвид безброй несигурности, пред които е изправена индустрията.

Честно казано, ситуацията просто не се подобрява“, каза Хърш. „Хората се приспособяват към факта, че това ще отнеме много повече време, отколкото всички си мислехме.“

Подкрепи Economic.bg