Made in China, или как Alibaba постигна световен успех
В основата на китайския феномен е основателят на компанията Джак Ма

Оценявана на около 400 млрд. долара, Alibaba е не просто най-голямата китайска корпорация, но и абсолютен феномен на световния пазар. От своето създаване през 1999 г. досега електронният магазин си извоюва място сред най-добрите в сектора и днес се конкурира директно с Amazon и eBay. Както повечето емблематични бизнес империи, Alibaba също дължи успеха си на иновативен лидер, съумял да смаже с харизмата си зъбците на една огромна машина.
За Alibaba това е Джак Ма – някогашен учител по английски език, а днес най-богатият човек в Китай. Той е от онези хора, които често попадат под светлините на прожекторите, а житейският му път е пример за това, че всеки може да успее, стига да пожелае. Ма израства в обикновено, дори бедно семейство. Трудностите в детството обаче не го отказват, а по-скоро го учат винаги да намира път.
Той бива отритнат от 30 работодатели, преди на 29 години да реши да основе интернет компания заедно с група приятели. По онова време Джак Ма няма познания по маркетинг или финанси, затова пък притежава друго ключово умение – способността да идентифицира и култивира талант. Усвоил го е по време на учителските си години и според него тъкмо то е изиграло основна роля в превръщането на Alibaba в гигант за милиарди. За Ма най-важни в компанията са хората и той се гордее не толкова с бизнес модела, колкото с талантите, организационната й структура и развитието на културата.
В Alibaba още от самото начало е разработена неформална фирмена култура, в която служителите са основният акцент. Менторството е силно застъпено, а хората биват насърчавани да трупат опит в различни подразделения на компанията. Работата в Alibaba явно е привлекателна за мнозина и доказателство за това е набъбващият брой на заетите – те са се увеличили от 21 930 през 2012 г. до 66 421 през 2018 г., по данни на Statista.
„Направете така, че вашите служители да идват с радост на работа“, съветва Джак Ма. Със сигурност за това спомага и местоработата, а кампусът на Alibaba определено впечатлява и отразява специфичната фирмена култура. Разположен на десетки хиляди квадратни метра, технологичният парк е вплел китайските традиции и съвременно изкуство с иновациите.
В една част от кампуса например е разположен огромен екран, на който е проектирана карта на света и на нея в реално време се отразяват текущите дейности на клиентите. Постоянно изскачат нови балони от различни страни с описание на поръчаните продукти. В парка има какво ли не още, дори стена на любовта. На нея необвързаните оставят снимка и телефонен номер в опит да открият потенциалния си партньор в живота. Моделът сработва и в деня на Ali Джак Ма бракува десетки двойки, събрали се по този начин.
Компанията със сигурност може да се похвали със забележителна корпоративна култура, довела до създаването на сплотена общност. В нея хората помежду си се наричат Ali-човек, а лицето на всичко е един „дребен мъж с хлътнали скули, рошава коса и дяволита усмивка“ - Джак Ма.