Малка част от българския бизнес осъзнава нуждата от SEO оптимизация
Serpact планира да разшири екипа си тази година

Снимка: Serpact
Никола Минков е собственик и основател на SEO Агенция Serpact. Той е SEO експерт по On-Page SEO и OFF-Page SEO с над 5-годишен опит. Сертифициран е за над 40 международни сертификата на Google, HubSpot Academy и Bing. За последните четири години има над 600 успешни SEO проекта в САЩ, България, Великобритания, Австралия, Германия, Швейцария и Канада. През 2017 и 2018 г. е лектор на над 15 големи събития за дигитален маркетинг в България. Economic.bg разговаря с него за нуждата от SEO оптимизация и отношението на българския бизнес към нея.
- Г-н Минков, какво е SEO оптимизация?
- Search Engine Optimisation (SEO), означава оптимизация за търсещите машини, като най-използвани са: Google (лидер в цял свят), Bing, Yandex (лидер в Русия) и BaiDu (за Китай). Процесът увеличава броя на посетители на конкретен уеб-сайт, като за целта този уеб-сайт трябва да се показва на по-предни позиции в списъка с резултати в търсещите машини като Google. Колко по-предни позиции има даден уеб-сайт, толкова по-голям трафик има, съответно ако се показват по-правилно таргетирани ключови думи или фрази, това рефлектира и на реализациите в уеб сайта.
Съществуват два основни метода за SEO. Първият е т. нар. Black-Hat или в превод, тактика основана на забранени методи от търсачките. Там резултати идват много по-бързо, но за сметка на това има огромна вероятност даден сайт да бъде наказан от Google и никога да не се покаже в резултатите повече, което обикновено е равно на фалит за бизнеса. Вторият метод е обратен на първия и се казва White-Hat. Тук стратегията се базира на изцяло позволени методи и препоръки от Google. Инвестицията на труд е в пъти по-голяма, но за сметка на това резултатите са стабилни и носят дългосрочен успех.
Аз съм изцяло White Hat ориентиран. Това означава, че преди да започнем даден проект имаме подготовка от няколко месеца. Също така имаме 3 основни направления в стратегиите си: On-Page анализ и интеграция на „Техническо задание“, Content Marketing Strategy (цялостна стратегия на съдържание) с интеграция, и последната стъпка е Off-Page или дистрибуция на съдържанието.
- Защо решихте да се занимавате със SEO?
- Имах проект със съдружници и се наложи да потърсим SEO агенция. След като намерихме такава бързо постигнахме доста добри резултати. След време обаче взехме грешно решение да се пробваме сами и не след дълго и след няколко фатални наши грешки фалирахме. Реших, че ще ставам SEO оптимизатор и след около 1 година тестове и експерименти осъзнах, че няма как да ми се получи ако не чета и не се сертифицирам през няколко академии, защото знанията и основата са много важни. Две години след това (2014г.) създадох SEO Агенция Serpact. Тогава бях с около 30 международни сертификата и започнах да предлагам услугата, като бях сам. Резултатите започнаха да идват, а с това и доволни клиенти, които ме препоръчваха все повече. За тези 4 години изградих екип от 9 специалиста, като тази година планираме разширение с около 30%.
- Каква част от фирмите в България осъзнават нуждата от оптимизация на сайтовете си?
- Много малка за съжаление. Основно онлайн магазини и бизнеси в туристическия сектор и услугите. Наблюденията са ми, че голяма част от бизнесите нямат план и подготовка за този процес. Дори смея да твърдя, че дори нямат в повечето случаи стратегия за развитие на бизнеса, по-скоро се сещат в последствие за това. Мисля, че една от нишите, които не използва докрай SEO канала, е именно новинарския сектор, защото там има необятни възможности в ерата на AMP, Voice Search, Featured Snippets (нулев резултат) и PWA.
- Кои са основните неща, които компаниите трябва да знаят при оптимизация на сайтовете си?
- Пълна прозрачност, това е най-важното. Ако фирмата, с която работи не дава отчети за работата си или крие част от работата си с претекст, че разкрива know-how и т.н. то значи, че нивото на компетенция й е ниско и е възможно да е Black-Hat ориентирана. Все пак отчетите са нещо много сериозно и в определени случаи се заплащат отделно и това може да е причина да не се подават от агенцията. Друга голяма грешка е да се мерят основно позиции по ключови думи. Да, те са важни, но основата трябва да е анализ на органичния трафик спрямо друг период. Примерно месец спрямо месец от миналата и текущата година, или текущ месец с предходен месец, но там имаме и доза риск с определени трендове и може да се извадят грешни заключения от подобен тип сравнение. При мерене на органичния трафик задължително трябва да се анализира с комбинация от реализации, защото има опасност да имаме ръст на органичния трафик спрямо преден период, но той да води до по-малко реализации, което означава, че този трафик не е правилно таргетиран, цените на клиента са над пазарните, съществува проблем при пътя до реализацията или органичния трафик е симулиран от агенцията, за съжаление.
- Каква е месечната такса за SEO оптимизация на сайт в България?
- Стандартно се приема, че има постоянна такса за SEO оптимизация, като цените варират от 250 лв. до 1 000лв. на месец. Много зависи от типа бизнес, защото в някой ниши е много лесно, в други ниши е значително по трудно, което увеличава и броя часове по проекта, което пък рефлектира на цената. В Serpact работим основно на базата на анализ на пазара и тогава даваме цена, защото всяка ниша, език и пазар има различна стратегия. При нас бюджетите обикновено са от 1000 лв. на месец и достигат до над 6000 лв. на месец. Разликата е в това, че ние се обръщаме доста персонализирано към всеки проект и го приемаме като собствен, което е и нашето пазарно предимство според мен. Затова при нас цената се формира на базата на часова ставка и няма фиксирана цена за проект или задание, преди да сме направили оценката и плана за бизнеса, които ни дават тази точна месечна цена.
- Какви са ползите за бизнеса?
- Ползите, както споменах, са много, но най-вече дългосрочни. Органичния трафик е много добре насочен и при ръст той обикновено дава много добър процент на реализации. Естествено тук не трябва да се забравя, че има и конкуренция, която също иска този трафик и се опитва да ви догони.
- В кои държави оперира „SEO Агенция Serpact“? Кой е най-големият Ви пазар?
- Определено пазарите в САЩ и България са най-важни за нас, като на трето място бих поставил Великобритания. В САЩ тази услуга се приема доста сериозно и компаниите имат проблем да намерят правилната агенция, а не да отделят бюджет за тази услуга. В България е малко по-различно, защото обикновено има разминавания между очакванията на бизнеса за бюджет и предложението на агенцията. Напоследък в България се появиха много фирми или фрийлансъри, предлагащи SEO за примерно 200 лв. на месец в ниши, където е невъзможно да се постигнат резултати с подобен бюджет. Естествено след няколко месеца или година клиентът губи доверие в самата услуга SEO. Този клиент не би потърсил втора агенция или ако го направи ще подходи песимистично, а това е сериозен проблем обикновено.
Като навлизах в сферата и аз съм предлагал подобни цени, но разликата е, че днес е много по-сложно да пробиеш в определена ниша, отколкото преди 5 години. Изисква се огромно ниво на компетентност, а това идва от изучаване на материята всекидневно, посещение на конференции в България, САЩ, Великобритания, Германия и други.
- Вие сте лектор на редица големи събития за дигитален маркетинг. Какви са трендовете в дигиталния маркетинг?
- Смята се, че е Mobile Index First, но за мен това вече е минало и е трябвало още пред 2 години всички да са решили казуса. Като подтема на тази тема обаче идват технологиите на Google, които навлизат доста агресивно като PWA и AMP, които имат връзка. Следващият много важен момент е т.н. Featured Snippets, за който говоря от миналата година. Това е т. нар. нулев резултат в Google, който се показва над първия резултат. Все още в България го няма, но в много други страни го има отдавна. Предполагам, че тази есен ще се появят първите такива резултати в България. Featured Snippets дава огромно предимство пред конкуренцията ви, осигурява значително по-висок CTR.
Последният тренд от SMX конференция в Сан Хосе САЩ, която посетих за втора поредна година е Voice Search. Това са гласови търсения на потребители в Google или чрез Google Home Assistant, Alexa на Amazon, Siri на Apple и Cortana на Microsoft. Прогнозата до 2020 година според Bing, е че над 50% от търсенията ще са чрез Voice. Лошото е, че ако не се започне подготовка от сега, след година може да бъде късно. Това е свързано с техническа работа по сайта, както и семантичен анализ, изграждане на Content Marketing Strategy, което пък е свързано с LSI (латентно семантично индексиране).
- Какви са плановете Ви за развитие в България и в чужбина?
- Основната цел ни е да разширим екипа, защото интересът към услугите ни е огромен. Дори не само към услугите ни, но и към самата фирма, като за последната година три големи инвестиционни компании от САЩ и една от България искаха да закупят дялове от Serpact. Това, разбира се, ме радва, защото трудът, експертността и развитието ни не остава незабелязано, но на този етап сме фокусирани върху нашето развитие.