Медиите в Дания се обединяват срещу Google и Facebook
Изданията ще опитат да постигнат колективна договорка за плащания за използваното медийно съдържание

© ECONOMIC.BG / БТА
Датската медийна индустрия ще използва нова тактика за постигане на договорка с Google и Facebook за плащания за новини. Вестници, телевизионни оператори и интернет стартиращи компании обединяват усилията си за преговори с технологичните групи, съобщава Financial Times.
Почти 30 датски медийни компании ще се срещнат в петък за първото си общо събрание. Организацията ще действа като колективен орган за договаряне на авторските права с американските гиганти. Инициативата дава надежда на другите издатели в Европа, че може да се постигне компромис за справедливо заплащане за медийно съдържани.
Андерс Краб-Йохансен, главен изпълнителен директор на вестникарската група Berlingske Media и ръководител на неформална мрежа зад алианса, заяви пред Financial Times, че сътрудничеството означава, че „технологичните гиганти няма да могат да ни разделят и завладеят както обикновено“.
Това, което виждаме в повечето страни е, че Google или Facebook договарят конкретни сделки с една или няколко доминиращи медийни компании и те определят стандарта и пазарът трябва да го следва. Предпочитаме да имаме право на колективно договаряне, което да ни даде известен размер.“
Датската инициатива, основана на директивата на ЕС за авторското право, която дава възможност на издателите да изискват приходи за онлайн използване на техните материали, е първата в Европа, която сформира широкообхватен колективен орган, за да търси правата си от технологични компании.
Експериментът, който отразява подхода, приет по отношение на лицензирането в музикалната индустрия, потенциално има много по-широко значение за новинарския бизнес, тъй като държавите членки в ЕС започват да тълкуват и прилагат разпоредбите на директивата за авторското право.
Google и Facebook отделят стотици милиони долари годишно, за да плащат за новини по целия свят. Но финансирането се договаря с издатели индивидуално и е обвързано с конкретни новинарски продукти, за да могат технологичните групи да избегнат систематични такси за авторски права за използване на фрагменти от съдържание на техните платформи.
Във Франция, първата държава от ЕС, която прилага директивата за авторското право, миналата година новинарската индустрия договори рамково споразумение с Google, но сключи двустранни договори за плащания. Подходът направи сделките тайни и раздели медийната индустрия. Списанията се стремят да водят преговори с Google и Facebook отделно като колектив.
Датските медийни групи в алианса включват държавната телевизия DR и основният му частен конкурент TV2. Там са също основните вестникарски групи на Berlingske и JP Politikens Hus, много местни и специализирани заглавия, както и интернет стартиращ Zetland. Единствената голяма датска медийна група, която липсва, е издателят на списания Egmont - знак за това колко трудно е да се съчетаят различните интереси на медийните компании.
Краб-Йохансен казва, че общото събрание ще назначи управител, който да управлява платформата и едва тогава – поради закона за конкуренцията – компаниите ще могат да обсъждат показателите и как ще разделят всички пари, които получават от Google и Facebook. „Първата и най-важна част е, че ще придобием правата върху нашето съдържание в платформите на технологичните гиганти“, добави той.
Новата група черпи вдъхновение от скандинавските предпочитания за колективно договаряне, но също така и от скептицизма на Дания към големите технологични групи.
Google заяви, че ще „зачита начина, по който датските издатели избират да преговарят“, добавяйки, че „вече е предложил да започне дискусии с тях, с цел постигане на справедливи и разумни споразумения в съответствие със закона“.
Междувременно Facebook се опита да сведе до минимум отговорността си, като премахна съдържанието, публикувано от потребителите като хипервръзки. В страните, прилагащи законодателството на ЕС за авторското право, разрешението на издателите се изисква, за да се появи нещо повече от основната връзка на платформата.
Краб-Йохансен каза, че голямото притеснение сред датските медийни групи е, че технологичните компании ще се опитват да проточат преговорите с години. Той обаче добави: „Не бързаме. Трябва да го направим правилно.“