Превозвачи се оплакват от условията към помощта за бранша

Около 80% от помощта ще се концентрира в 9 големи фирми и общински предприятия, а други 1340 малки фирми ще трябва да се борят за 8 млн. лв., посочват от НССП

Превозвачи се оплакват от условията към помощта за бранша

Снимка: Красимир Свраков

1292 ~ 3 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Национално сдружение „Случаен превоз“ (НССП) се оплаква от условията на програмата, по която трябва да бъдат подпомогнати автобусните превозвачи. Според сдружението, в което членуват основно микропредприятия от семеен тип, най-ощетени от условията ще бъдат именно малките компании. Министерство на транспорта обаче посочва, че критериите са съгласувани с всички представители в бранша. Според ведомството условията са справедливи.

В актуализацията на бюджета бяха гласувани 40 млн. лв., които да подпомогнат транспортния сектор, който страдат от намаления пътникопоток, високите цени на горива и ниските обороти. 

От НССП готвят протест и са изпратили писмо до премиера Стефан Янев, в което посочват, че според условията за разпределяне на помощта 9 големи фирми ще получат близо 80% (32 млн. лв.) от цялата предвидена сума. Други 132 предприятия са изключени от програмата, а останали 1340 малки компании ще се борят за 8 млн. лв.

От ведомството на Христо Алексиев заявяват, че условията са като тези, по които превозвачите са били подпомагани миналата година. Намалена е обаче административната тежест и са изчистени технически въпроси. Според министерството има фирми, чийто деклариран оборот е едва 30 хил. лв., което вероятно значи, че те укриват данъци. Заради това не могат да бъдат подпомагани такива фирми в сивия сектор на икономиката.

От заложените критерии в постановлението за помощта става ясно, че сумата, която може да получи дадена фирма не може да превишава 8% от нетните приходи от дейността по извършване на автобусен превоз на пътници, съгласно данъчните им декларации от 2019 г. Ресорното ведомство е заложило таван на помощта за микро- и малки (до 200 хил. лв.), средни (до 400 хил. лв.) и големи (до 3.5 млн. лв.) предприятия. 

Не можем да се примирим с подобна трактовка на обстоятелствата“, категорична е председателят на НССП Радка Мандилова.

И добавя: „Според министър Алексиев, ако даден превозвач е декларирал един милион приходи, дори да е укрил 3 милиона, не е „сив сектор“, но ако е изкарал по-малко от 30 хиляди лева през 2019 г., задължително е укривал данъци. Това е недопустимо твърдение – удря най-малките без резонно обяснение, без факти и доказателства.“

В писмото си до Стефан Янев сдружението посочва още, че предприятията на бюджетна издръжка не би трябвало да се възползват от помощите за бизнеса. В предложеното от МТИТС разпределение на средствата са допуснати 11 общински предприятия за градски транспорт, 3 от които големи.

Това е все едно Министерство на икономиката да се възползва от мярката "60/40" – къде е смисълът държавата да подпомага държавата със средствата за бизнеса?“, пита Радка Мандилова.

Припомняме, че на срещата за определяне на условията на мярката присъства и столичният кмет Йорданка Фандъкова. Още в средата на септември тя обяви, че Столичният градски транспорт търпи загуби от порядъка на 70 млн. лв. Тогава кметът изрази надежда министърът на транспорта да намери начин да разпредели средствата, като отчете, че най-много хора използват градския транспорт в столицата.

Алексиев от своя страна заявяваше по време на работните срещи с автобусните превозвачи, че ресорното ведомство ще действа бързо, за да изпрати новата мярка за нотификация от ЕК. Тогава той обяви, че в мярката за първи път ще бъдат включени големи автобусни компании и общински предприятия за превоз на пътници, но обеща да намери начин за справедливо разпределяне на помощта.

Въпреки това превозвачите от сдружението са категорични, че ще излязат на протест още следващата седмица, ако методите за разпределение на средствата не бъдат преразгледани. Очакват отговора на премиера до 10 октомври.

Подкрепи Economic.bg